Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Sunday, November 2, 2008

berhenti? Jangan, teruskan berjalan!!!

Hidup, bagi sesetengah orang hanyalah terletak pada nafas dan degupan jantung.
sesetengah yang lain pula beranggapan, hidup ini pada pergerakan tubuh badan.
Tak kurang yang merasakan hidup ini hanya sekadar punya roh di jasad.

Maka saya bertanya, bagi yang koma, hidupkah dia???
Hidupkah mereka yang ketagihan dadah dan berkhayal sehingga melupakan bumi tapak dia berpijak???
Adakah masih dianggap hidup, manusia yang sanggup membunuh anak-anak kecil tanpa belas dan kasihan???
Hidupkah MEREKA???

Jika memandang kepada definisi yang popular mengenai hidup, maka MEREKA semua yang di atas digolongkan dalam kelompok Manusia Hidup.

Bagi saya seharusnya kita tukar, bukan manusia hidup, tetapi manusia yang masih bernyawa, punya roh, degupan jantung, dan masih mampu bergerak masih belum melayakkan manusia itu untuk hidup.

Mereka MATI, namun jasad masih bernyawa.

Kenapa begini?? kerana hidupnya manusia ini pada akal dan perasaan. Layaklah kita untuk hidup, jika punya akal dan perasaan. Akal yang digunakan untuk menilai, hati yang digunakan untuk merasakan sesuatu.

Maka dalam usaha kita untuk terus hidup, bukanlah tumpuan pada roh, degupan jantung dan kemampuan pergerakan yang perlu diutamakan. Bahkan perkara yang jauh lebih penting daripada itu, adalah tumpuan untuk mengasah akal dan mendidik perasaan agar kekal hidup sebagai manusia. Jika tanpa akal dan perasaan, maka layaklah binatang sebagai gelaran, bangkai sebagai jawatan, dan kubur sebagai kediaman.

Justeru, jangan khuatir untuk melangkah dan terus melangkah. Kerana sebagai orang Islam, kita memberikan sepenuh keyakinan kita kepada takdir dan ketentuan Tuhan. Walaupun seberat gunung yang meninpa, sehebat tsunami yang melanda, yakin dan percayalah bahawa Tuhan lebih berkuasa menentukan.

Maka bahagian kita sebagai manusia, seharusnya terus menerus berusaha mematangkan akal dan fikiran, mendidik hati dan perasaaan agar terus hidup sebagai manusia. Memenuhi tuntutan dan keperluan untuk HIDUP sebagai manusia.

"Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi(darjatnya), jika kamu orang beriman. Jika kamu mendapat luka, maka mereka juga mendapat luka yang serupa. Dan masa (kejayaan dan kekalahan) itu, Kami pergilirkan di antara manusia(agar mereka mendapat pelajaran), dan agar Allah membedakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir) dan agar sebahagian kamu dijadikanNya (gugur sebagai) syuhada', dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim."
(surah ali-Imran, 3:139-140)

teruskan berjalan orang-orang yang beriman, kerana sungguh fikiran dan perasaan kamu, membezakan kamu dengan orang kafir.

No comments:

Antara Yang Menarik