Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, November 12, 2008

Konflik emosi, sosial, parti dan undi??

Konflik?? bukan perkataan baru, malah sinonim dengan bijirin sarapan yang enak dicampur dengan susu-Cornflake.

Tetapi konflik tidak sepertinya(cornflake), manusia tak pernah sukakan konflik walau seenak mana pun ia di"advertise"kan. Sejujurnya walaupun manusia tak suka akan kedatangan konflik, manusia jugalah pengundang setia bahkan konflik menjadi teman setia setiap saat dan ketika.

Ramai orang suka berkonflik, bagi saya, teruskan minat itu, tiada salahnya pada naluri penciptaan manusia. Namun... Perlu dinoktahkan.

Jangan biar ianya berlarutan dan hanyut tanpa batasan. Jangan sampai hilang kawalan, dikhuatiri akan hilang pula kewarasan.

Cuba kenangkan waktu kita kecil-kecil dahulu, kalau kita bergaduh dengan adik lelaki@perempuan dsb, maka ayah akan mengadili dan kita terpaksa menerima walaupun berat. Di dalam perlawanan bola sepak, pengadil melayangkan kad kuning mengadili konflik kekerasan bentesan. Dalam pilihanraya (sepatutnya) rakyat yang mengadili siapa pemimpin yang paling layak mereka wakilkan. Dalam mahkamah, peguam berhujah, hakim dan juri juga yang menentukan.

Ironinya, menjadi suatu perkara yang pelik walaupun ia biasa terjadi, kita kerap kali memilih untuk tidak bersetuju dengan pengadilan terhadap konflik tersebut(di atas). Tapi, walau bagaimanapun ianya disudahkan, perasaan lega tetap walaupun sedikit akan menyapa tatkala melihat konflik itu beredar meninggalkan kita. Terbukti, Apa yang penting di sini adalah kita berusaha menyelesaikanya. LIFE MUST GO ON!!!

Selesaikan konflik antara GMUKM dan ASPIRASI, UMNO dan PAS, BN dan PR, dsb. Kerana konflik ini juga adalah konflik yang biasa berlaku, cuma kerakusan sesetangah pihak cuba menafikan hak kita untuk berkonflik dengan cara memandulkan akal dan mengherotkan fakta. Keadaan normal bagi orang yang berfikir ialah mempertikaikan sesuatu perkara, dalam istilah yang lebih saintifik ialah kritis. Yang terbaik daripada itu adalah dengan menggunakan akal mencari jalan menyelesaikan kritikal itu tadi, kreatif. Maka, jika anda normal, gunakan akal untuk menilai dan mengkritis, carilah jalan penyelesaian agar konflik itu tidak berulang.
Percayalah, untuk menyelesaikan konflik antara manusia, hanya bukan manusia yang akan mengadilinya dengan adil.

Bagi yang beragama Islam, jangan menyalahkan IPU, PAS dsb kerana menggunakan Islam sebagai pendekatan mereka menyelesaikan masalah umat. Kerana mereka juga manusia seperti kalian kerana mereka menggunakan akal untuk mencari jalan penyelesaian, bezanya Al-Quran dan Sunnah dijadikan lilin menerangi kegelapan fikiran umat yang dibelenggu jahil dan kezaliman. Saya juga begitu.(lebih kepada berusaha ke arah itu, sebab belum perfect!!)

Percayalah, untuk menyelesaikan konflik antara manusia, hanya "bukan manusia" yang akan mengadilinya dengan adil.


No comments:

Antara Yang Menarik