Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, July 1, 2009

Luahan Penuh Emosi untuk KERIS, ISIUKM - Episod 2

Zaman Terang Gelap bersilih Ganti...

PLKN yang membangangkan...

Aku sememangnya bernasib
malang apabila terpilih di antara ribuan sialan yang lahir pada tahun 1986 untuk menjadi bahan uji Jabatan Latihan Khidmat Negara, Kementerian Pertahanan Malaysia(Di bawah Najib). Tiga bulan di neraka, telah merosakkan 90% daripada kehidupan aku. Kerosakan terbesar, menyebabkan aku gagal menyambung STAM di KISAS. Aku mula pandai bersoSIAL dan terjebak dalam keliaran. Iman aku waktu itu terasa begitu dahsyat pasang dan surutnya.

Akhirnya, tercampaklah aku ke Kolej Matrikulasi Kedah, Changlun, Kedah. Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Di peringkat awal aku di KMK, saki baki kerosakan PLKN masih melekat pada badan aku. Agak sukar untuk dibuang. Sehinggalah aku bertemu dengan rakan yang baik, yang mampu membimbing aku keluar dari malapetaka dunia. Aku menyesal kerana terlalu banyak hati yang aku lukakan, terlalu banyak kerosakan yang aku lakukan.

Ke UKM akhirnya...


AlhamduliLlah, berjaya menamatkan dengan baik sehinggalah aku masuk ke UKM. Aku meletakkan 7 dari 8 pilihan aku di UKM, dan pilihan kedua aku dikabulkan.


Minggu Mesra Mahasiswa yang mendukacitakan...


Aku sebenarnya menaruhkan harapan tinggi ketika berada di UKM. Aku hampir-hampir dibunuh sekali lagi dalam Minggu Mesra Mahasiswa Baru, sesi kemasukan 2005/2006, atau 3M. Aku lebih rela tidak hadir ke majlis penutup, dan terlepas untuk naik pentas menerima hadiah Johan Bola Sepak, daripada terus dibunuh dan dipermainkan oleh PC dan pentadbiran Kolej waktu itu, Pengetua KKM waktu itu Idris Zakaria(FPI) dan Pengurus En Syed dan En Nizam(sekarang pengurus di KIY).


Mereka begitu bangang menyajikan Mahasiswa baru dengan telatah keji mereka yang langsung tidak mencirikan keintelektualan mereka sebagai warga UKM. Menyanyi dan menari yang entah apa-apa. Seingat aku lebih daripada 50 orang Mahasiswa yang keluar meninggalkan dewan pada malam itu kerana tidak mampu menahan rasa mual terhadap gelagat beruk jelmaan manusia.


Minggu Pengenalan dan Pendaftaran Persatuan M3P.


Sebelum masuk ke UKM, aku berhubung dengan senior aku di KISAS, Suzaimee Zakaria, yang juga Mahasiswa FUU tahun 2 waktu itu. Awal-awal lagi dia mengajak aku menyertai Ikatan Studi Islam, ISIUKM. Pada awalnya aku bersetuju. Aku ponteng program hujung minggu 3M di kolej semata-mata untuk berjumpa dengan pimpinan ISIUKM di Masjid UKM. Dengan berjalan kaki bersama seorang sahabat, Ahmad Farhan Bin Jusoh, dari KKM ke Masjid UKM.


Namun begitu, aku akui bahawa semasa pendaftaran persatuan, tetap ada perasaan takut dan prasangka negative terhadap ISIUKM hasil doktrin durjana PC-PC dalam 3M. Jenuh aku berfikir dan membuat pertimbangan, akhirnya kata-kata seorang pimpinan ISIUKM di Masjid selepas Solat Jumaat menyebabkan aku terus ke Pusanika untuk mendaftar sebagai ahli ISIUKM.


Dia menyebut, “Kalau orang Islam pun takut nak sertai Persatuan Islam, baik jangan jadi Islam. Sia-sia belajar agama tinggi-tinggi kalau takut dengan Persatuan Islam,” Fahzan, Fpend/3, Exco LASAK ISIUKM.


Jadilah aku ahli ISIUKM yang ke-300an mendaftar pada sesi tersebut. Pada minggu berikutnya, semua ahli ISIUKM yang baru diajak untuk mengikuti satu program yang di beri nama Kem Kembara Insan II, KKI II. Diberi nama II kerana tahun sudah telah pun dianjurkan yang pertama.

No comments:

Antara Yang Menarik