Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, September 18, 2009

Selamat Hari Raya!!!

Hari Raya Aidilfitri, Syawal 1430 pada kali ini adalah hari raya yang ke 24 dalam hidup aku. Tahun ini mungkin lebih meriah kerana berpeluang untuk pulang ke kampung. Tahun ini, raya pertama aku dan keluarga adalah di Kg Selboh, Parit, Perak.

Raya sering membuatkan perasaan aku bercampur-baur. Antara suka dan duka. Suka kerana dapat berjumpa dengan saudara-mara, makan kuih raya, beraya bersama teman dan saudara, dapat duit raya(walaupun tak sebanyak dulu).

Duka kerana bulan ramadhan ini bagi aku adalah bulan yang lebih selamat dari bulan-bulan yang lain. Tiada bulan yang lebih selamat daripada bulan ramadhan. Bulan ini aku rasa diri aku lebih baik dari diri aku di bulan yang lain. Perasaan menjadi lebih"baik" inilah bagi aku yang menjadikan bulan ramadhan ini lebih selamat dari bulan-bulan yang lain.

Tapi, hari ini kita kena gembira sebab Allah Ta'ala memberikan kemenangan kepada umat Islam. Kemenangan selepas sebulan menahan nafsu, lapar dan dahaga. Sebulan yang penuh dengan ibadat, munajat dan doa.

Hari ini juga, kita perlu berjumpa dan menziarahi seberapa ramai saudara dan teman. Menghubungkan kembali silaturrahim antara kita dan mengeratkan hubungan yang renggang. Lebih-lebih lagi memohon dan memberi kemaafan sesama kita.

Hari ini adalah hari yang sangat bermakna bagi kita. Oleh itu, manfaatkan peluang kunjung-mengunjung dan bersedekah bagi yang mampu, mengadakan rumah terbuka dan bertukar-tukar kuih.

Semoga raya pada kali ini menimbulkan keinsafan dalam diri kita dan manusia seluruhnya.

SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR DAN BATIN


p/s: jemput semua datang ke rumah, No 256, Jalan haji Wahab, Kg Selboh, Parit, Perak. :-)

No comments:

Antara Yang Menarik