Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, October 1, 2009

Semuanya mesti di"awam"kan... - Trans '09 -

Suatu ketika dahulu, bumi yang dihuni oleh manusia ini, sebelum kedatangan bapak manusia, telah pun dicipta oleh Allah lengkap dengan segala macam kemudahan. Ada pokok, sungai, haiwan, angin, awan, laut, dan berada di tengah-tengah cakerawala yang juga diciptakan oleh Tuhan Yang Maha Besar.

Kemudian moyang kita, Nabi Adam diutuskan ke dunia bersama Hawa. Lalu Allah Ta'ala perintahkan kepada mereka untuk menjadi wakil Allah di dunia, dengan pesanan yang sangat sempurna bahawa dunia ini diciptakan untuk manusia, tetapi manusia diciptakan untuk akhirat.


Allah Ta'ala menerangkan dan mengajar Nabi Adam setiap perkara yang perlu diketahui olehnya sebagai seorang manusia. Kemudian Nabi Adam meneruskan kehidupan di dunia bersama isterinya Hawa. Berterusan kelangsungan spesies manusia sehinggalah lahir setiap manusia yang ada di atas muka bumi ini. Diajarkan cara makan, minum, hidup, mati, dan meneruskan zuriat, dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besar perkara. Juga diingatkan berkali-kali mengenai musuh manusia yang nyata, syaitan yang direjam.
"dunia ini diciptakan untuk manusia, tetapi manusia diciptakan untuk akhirat"

Maka menusia terus menghuni dunia ini selagi belum diperintahkan oleh Allah untuk dimusnahkan oleh tiupan sangkakala. Hanya dengan satu tiupan, maka seluruh alam ini akan hancur.

Oleh sebab itu, manusia perlu beringat. Setiap benda yang ada pada kita, sebenarnya bukan milik kita. Negara ini juga bukan milik kita, atau milik sesiapa pun. Segala harta negara ini juga termasuk dalam perkara yang bukan menjadi milik kita.

Sebab itu, dalam Politik Islam tiada istilah kuasa, kerana kuasa itu milik Tuhan. Yang ada hanyalah amanah dan tanggungjawab.

Pemerintah tidak mempunyai kuasa untuk memerintah, sebaliknya memegang amanah untuk memerintah. Tanggungjawab mereka ialah memerintah dan layak dipersoalkan sekiranya gagal dalam pemerintahan. Mereka juga layak dan seharusnya ditukarkan sekiranya rakyat merasakan mereka tidak lagi layak memegang jawatan dan amanah tersebut.

Mengenai hasil-mahsul negara, rakyat mempunyai hak penuh untuk mengetahui setiap inci atau sen harta yang mengalir keluar dan masuk. Segala kemewahan negara perlu di'awam"kan dan tidak sesekali bisa dirahsiakan apalagi dikronisasikan.

Tiada perintah yang lebih besar daripada perintah Tuhan, sama ada dari segi bahasa mahupun istilah. PAS atau mana-mana gerakan Islam juga sudah pasti akan menerima dan akur dengan perintah ini dan bersedia dihakimi rakyat sekiranya melakukan kesalahan.

Mungkin, menurut putaran roda, sekarang adalah giliran UMNO di bawah, maka kita perlu menerima hakikat bahawa yang relevan pada ketika ini hanyalah PAS dan pakatan rakyat. Sekiranya roda itu kembali berpusing, siapa tahu muncul pula aliran lain yang kembali memperbetulkan keadaan. Namun yang benar itu sentiasa ada pada Allah dan RasulNya.

Mahasiswa, sebagai golongan yang bertindak sebagai pressure-group perlu sedar mengenai hakikat ini seterusnya memainkan peranan memastikan adanya unsur periksa dan imbang (check and balance) terhadap pemerintahan negara.

Jika kita perlukan tranformasi, maka kita bawakan transformasi itu kepada negara keseluruhannya. Bersedia dengan perubahan wahai Anak Muda!!!

No comments:

Antara Yang Menarik