Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Sunday, November 29, 2009

GERAKAN ISLAM SEBAGAI MINI ISLAMIC STATE - Bahagian Dua

AlhamduliLlah, saya berkesempatan memanjangkan pintalan otak saya yang dangkal ini mengenai "gerakan Islam sebagai mini Islamic State" dengan beberapa orang sahabat. Banyak pendangan bernas yang saya terima daripada perbincangan tersebut. Paling menarik, pandangan seroang sahabat saya, Ust Hasbullah, lulusan syariah di Syria, mengatakan bahawa sebenarnya negara itu sendiri perlulah difahami dalam konteks yang lebih luas.

Negara yang beliau maksudkan di sini sebenarnya bermula daripada negara individu itu sendiri. Bahawa kita perlu menegakkan Islam dalam "negara" diri kita sendiri, dengan menjadikan Islam sebagai perlembagaan utama dalam kehidupan. Melalui makna ini, negara Islam itu sendiri sebenarnya meliputi seluruh aspek kehidupan dan berada di segenap pelusuk dunia sama ada dalam diri, keluarga, masyarakat, negara fizikal, mahupun dunia keseluruhannya.

Maksud negara yang seperti ini adalah lebih jelas dan tepat berdasarkan kepada firman Allah, "Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan!.."Ali-Imran, 3:26.

Raja kepada sekalian kerajaan di dunia ini adalah Allah. Tanpad sebarang sempadan jajahan takluk yang direka oleh manusia, tanpa sebarang perbezaan rupa paras dan warna kulit, mahupun sempadan ideologi dan pemikiran. Inilah makna sebenar "negara Islam". Walau di mana kita berada, sebenarnya kita tidak pernah lari walau sesaat apalagi seinci daripada wilayah Islam.

"Walau di mana kita berada, sebenarnya kita tidak pernah lari walau sesaat apalagi seinci daripada wilayah Islam."

Lanjutan daripada pembentukan negara Islam dalam diri, kita perlu meneruskan agenda pencerahan pemikiran manusia seluruhnya mengenai konsep negara Islam yang asal dan tulen ini. Gerakan Islam yang sebenar, akan memimpin ahlinya untuk terus menghayati maksud ini dan mengajak manusia seluruhnya ke arah manifestasi pengahayatan Islam yang syumul dalam kehidupan.

Sudah menjadi tanggungjawab setiap muslim untuk menjadikan segala urusan seharian mereka berlandaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Namun, kita telah kembali kepada zaman di mana manusia telah melupakan Tuhan Yang Menciptakan mereka. Moga kita tergolong di kalangan orang yang diberikan petunjuk olehNya.

Oleh kerana itu, saban hari kita terpaksa melaksanakan urusan kehidupan kita dalam sistem yang diatur oleh manusia. Walaupun di luar kemahuan kita sebagai seorang muslim, hakikatnya inilah yang sedang berlaku, dan benar-benar berlaku. Maka, kita perlu menyelamatkan diri kita dengan menggabungkan diri kita bersama individu-individu muslim yang lain untuk membentuk satu ketumbukan individu muslim yang besar, yang bergerak untuk membuka lebih banyak wilayah-wilayah Islam. Ketumbukan inilah yang dinamakan sebagai Gerakan Islam.

Wilayah Islam dalam gerakan Islam ini sudah semestinya adalah lebih besar daripada wilayah Islam yang ada pada individu-individu tertentu. Manusia diciptakan Allah Ta'ala dilengkapi dengan sifat kelemahan dan kekurangan, dengan adanya Gerakan Islam, maka kelemahan itu InsyaAllah akan dapat ditampung dengan sebaiknya.

Benarlah kata-kata RasuluLlah, bahawa kambing biri-biri yang seekor(yang keluar daripada kelompok kambing biri-biri) adalah lebih mudah diserang oleh serigala (syaitan) berbanding kambing biri-biri yang berada di dalam kelompoknya.

Anjuran berada di dalam kelompok atau kumpulan sebenarnya terdapat dalam banyak hadith dan qalam-qalam suci Al-Quran. Ayuh kita menyelak kembali lembaran suci itu agar diterangkan kembali hati untuk terus ditetapkan atas jalan yang lurus ini.

Ya Allah berikanlah kami Hidayah, serta orang-orang yang bersama-sama dengan kami, dan berilah petunjuk kepada manusia keseluruhannya. Serta Jadikan kami sebab kepada orang yang diberikan petunjuk.



No comments:

Antara Yang Menarik