Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, December 31, 2010

Jangan Buat Kerja Tuhan!!

Hakikatnya, kita takkan mampu buat kerja Tuhan. Hanya Dia sahaja yang layak menentukan segalanya. Sekalipun air mata darah yang keluar, setiap yang telah berlalu, tidak akan kembali dan kita sama sekali kita tidak akan mampu mengundurkan masa untuk memperbetulkan kesilapan kita. Langkah milik kita, takdir milikNya. Selama-lamanya begini, tidak akan mampu diubah sedikitpun.

Memang kita ada harapan dan impian, menggunung dan melangit impian kita. Maka kita berjuang untuk setiap impian dan cita-cita yang kita mahukan. Tetapi bukan semuanya akan menjadi nyata. Impian untuk menjadi seorang hamba yang bertaqwa pun ada cabarannya, inikan pula mengecap nikmat hidup di dunia yang sementara.

Kita wajib berusaha. Kegagalan yang Allah Ta’ala suratkan ke atas kita, semestinya adalah kerana kegagalan kita untuk melakukan yang terbaik. Jika benar kita telah bersungguh-sungguh mengeluarkan sedaya mampu kita, saya yakin yang silap bukan Allah Ta’ala, tetapi strategi, mekanisme atau kaedah yang kita gunakan. Saya yakin dan pasti, kesilapan itu sebenarnya ada pada kita. Jika kita tersepak batu, yakinlah yang salah ialah mata kita yang kurang cekap melihat. Jika kita demam, yakinlah yang salah ialah penjagaan diri kita yang lemah. Jika kita gagal dalam periksa, semestinya disebabkan oleh kemalasan kita untuk bersedia sedaya-upaya kita. Apalagi jika kita tewas dalam pilihanraya, semestinya yang silap ialah strategi kita memenangi hati dan undi mereka.

Cuba kita ambil contoh batu yang telah melukakan kaki kita tadi. Kalau hati kita tidak bersih, dan fikiran kita tidak jernih, pantas sekali kita menyalahkan orang lain yang meletakkan batu itu di situ. Padahal, jika diteliti, kita mungkin akan dapat mengelakkan kemalangan tersebut jika terlebih dahulu kita melihat sebelum kita melangkah. Inilah yang dikatakan kekuasaan Allah Ta’ala dalam menetapkan segala sesuatu. Tiada sesuatu pun yang terlepas daripada pengetahuanNya. Dia Maha Adil, meletakkan semuanya kena pada tempatnya.

Tiada perkara yang terlepas daripada pengetahuan Allah Ta’ala. Hatta kejahatan Yahudi LaknatuLlah itupun sebenarnya adalah kerana mereka mematuhi hukum alam yang ditetapkan oleh Allah Ta’ala.

Ringkasnya, kalau kita berusaha dengan tepat, nescaya Allah Ta’ala akan berikan natijah yang bertepatan dengan usaha kita, iaitu kejayaan. Jika kita tidak berusaha, ataupun berusaha dengan kaedah yang salah, nescaya Allah Ta’ala akan berikan akibat yang sesuai dengan keadaan itu, iaitu kegagalan.

Seorang mukmin yang sihat hati dan akalnya, tidak akan berasa gundah gulana atau sedih dengan takdir yang menimpa dirinya. Dia sedar segala yang buruk itu adalah akibat dari perbuatan dan kekurangan yang ada pada dirinya. Tidak pula kekurangan dan kelemahan itu menjadikan dia putus harap terhadap rahmat dan kasih sayang Allah Ta’ala, bahkan kelemahan dan kekurangan itu sentiasa manis baginya, kerana itulah yang membuatkan dia sedar bahawa dia hanyalah manusia, milik mutlak penciptaNya.

Kelebihan dan kekuatan menyuburkan citanya kerana cintanya pada Yang Maha Esa. Memberikan dan mengeluarkan yang terbaik yang ada pada dirinya untuk penolong kepada agama Allah Ta’ala. Mencari seberapa banyak ruang dan peluang membawa perubahan ke arah kebaikan untuk dirinya, orang-orang yang dia sayang, semua manusia, malah seluruh alam yang telah diamanahkan ke atas dirinya sebagai khalifah di dunia.

Kejayaan menjadikan dirinya syukur, kegagalan membuatkan dia bertafakur dan kembali bangkit dan meneruskan langkah dengan penuh keimanan, kesungguhan dan kesabaran, kerana yakin pada janji Tuhannya yang pasti, iaitu mati. Kematian menjadikan dirinya sentiasa bersemangat untuk hidup. Menggunakan segala kesempatan yang ada memberikan bakti dan menaburkan budi. Dunia dimanfaatkan sepenuhnya menjadi jambatan ke Akhirat, negeri yang abadi.

Beginilah indahnya hidup bersama Ilahi…

5 comments:

Ahmad Tajuddin said...

pergh...hot giler gambar tuh.....

hehe,insya ALALH...tinggi harapan itu,moga-moga kita sentiasa meletakan ALLAH dalam perancangan dan pandangan kita....

Unknown said...

hot2!!!

lebih hot dari hot plate!


adei..ayah an ni..

Farid Albariti said...

Ata: Ameen

Atiqah: heish!!

Anonymous said...

semoga allah permudahkan segala urusan....

Farid Albariti said...

anonymous: Tkasih..

Antara Yang Menarik