Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Sunday, June 26, 2011

Buang Otak sebelum baca, dan bacalah tanpa membuang masa...

Simpan Otak anda, kalau boleh letaklah di dalam almari kaca, supaya selamat. Jangan simpan dalam peti sejuk, dibimbangi Beku dan tidak lagi selamat digunakan.


Bila menyebut tentang Islam, anda tidak perlu menggunakan akal untuk berfikir, relevan, atau tidak ianya dilaksanakan. Sesuai atau tidak Islam menjadi amalan dan cara hidup seluruh umat manusia? Ya, silakan mencari, insyaAllah, The truth is out there.. For sure, if you are looking for it, the answer will be yours, very soon indeed.

Sekalipun, jika menurut akal yang separuh matang itu berfikir, anda dapati Islam tidak sesuai dan terasa seperti satu beban ke atas akal anda untuk menerima dan menemui hakikat keindahan Islam, apa hak anda untuk menafikan hak Allah??

Jangan berhenti dulu! Teruskan baca, sikit lagi je nak sampai..

Benar, Islam ini adalah Hak Allah. Dia yang menciptakan manusia daripada setitis air mani, kemudian menjadi segumpal darah, seterusnya berkembang menjadi manusia yang sihat seperti saya dan anda. Lihatlah diri anda, betapa cantik dan tampannya anda membesar. Padahal, dulunya, anda hanya setitis air mani yang keluar dari tempat yang hina.

Dia yang menciptakan dunia, dan mengamanahkan kepada kita, manusia yang berakal, untuk mentadbir segala urusan di atas dunia ini. Berbekalkan sunnah dan syariahNya, maka kita berjalan dan bertaburan di atas muka bumi ini, tanpa dipaksa oleh sesiapa, kita terus-menerus memakmurkan bumi ini. Dari padang pasir yang kering tandus, sehinggalah ke hutan belantara yang luas terbentang, setiap inci bumi ini kita terokai, sehingga kekallah bumi ini menjadi tempat tinggal setiap insan.

Siapa yang mengajarkan kita erti cinta? Siapa pula yang menjadikan kita begitu bersemangat untuk memikul tanggungjawab, menjaga dan memelihara dunia ini sebaiknya? Of course, even the bad people are protecting this land from the good one. Because, they saw "happiness" with their own not-so-true eyes.

Jadi, kebenaran yang mutlah ialah Allah.. Dan Dialah yang Haq, dan berhak ke atas segala sesuatu..

Nanti, jangan pergi lagi!! Sikit je lagi ni...

Maka, jika kita memberikan sedikit tenaga untuk membuka kelopak mata kita yang kecil itu, pasti akan tersingkaplah rahsia indah, kehebatan dan betapa tingginya kasih sayang dan betapa luasnya rahmat Tuhan. Dia yang menjadikan semuanya... Dialah yang Maha Hebat, Lagi Maha Perkasa.. Maha Pengasih lagi Maha Pengampun..

Cuba bayangkan, hamba yang berdosa, hina dan dina ini, diberikan penghormatan untuk rukuk dan sujud menyembahNya. Menghadapkan muka, meminta dan mengadu kepadaNya?? Apa kelayakan kita untuk melakukan semua itu? Sedang kita ini adalah hamba yang kotor yang diciptakan olehNya, bergelumang dengan dosa sehingga tiada satu saat dalam sehari pun yang benar-benar kita ingat padaNya, tetap bumi ini dipelihara sebaiknya untuk kita tinggal dan menetap di atasnya.

Tetap, anda dipertemukan dengan kata-kataNya yang indah, mendengar seruan mengajak kembali kepadaNya, setiap muka bumi ini, pasti ada rumah yang dibina untuk mengingatiNya... Dan nikmat yang tidak terhingga, menerima Iman dan Islam, sekalipun hitam dan jijik hati dan akal kita...
Maha Suci Allah Yang Maha Agung Lagi Maha Perkasa....

Nah, sampai sudah kita ke noktah nihayah kata-kata ini, dan noktah bidayah kepada dunia idaman semua...

Finally, you had reach the end of words, and welcome to the beginning of the most beautiful world,

Ubah sekarang, Selamatkan Dunia!!!

No comments:

Antara Yang Menarik