Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, April 10, 2012

Sikit

Satu ketika, di dalam kenderaan ala-ala SUV model keluaran GMC, buatan Amerika yang dipandu oleh Samsudin di Lebuhraya Mekah-Jeddah, kami berdua bersembang mengenai kereta yang terdapat di lebuhraya berkenaan. Rupa-rupanya, di Arab Saudi, kenderaan yang memiliki CC kurang daripada 1500CC tidak dibenarkan berada di lebuhraya atau keluar dari kawasan bandar yang dihuni pleh pemiliknya sahaja.


Maka, sebab itulah kereta yang dilihat berada di atas jalan-jalan di Arab Saudi semuanya berCC besar dan mewah. Malah, minyak dan harga kereta di sana juga teramat murah jika dibandingkan dengan harga di Malaysia. Cuba tuan-tuan dan puan-puan bayangkan, Harga kereta GMC, 4500CC yang dipandu Samsudin, baru sekitar SR60k (SR=saudi riyal) jika dibeli second hand. 

Samsudin menunjukkan model Hyundai Sonata yang baru sahaja keluar di pasaran, memang sangat cantik. Kemudian, lalu pula sebuah kereta model Cadillac, juga buatan Amerika yang CCnya mungkin mencecah 3000CC. "SubhanAllah, cantiknya,"kata Samsudin.

Kemudian, Samsudin bertanya kepada saya, "Farid, kamu pakai kereta apa?".

"Saya pakai kereta proton, kereta biasa je," jawab saya..

Sambil tersenyum, Samsudin membalas jawapan saya dengan satu persoalan, "Farid, kereta apakah yang paling baik?"

Terkesima dengan soalan tersebut, saya tidak membalas, sekadar tersenyum menanti jawapan daripada beliau.

Samsudin lalu membalas, "Kereta yang paling baik, ialah kereta yang kita syukuri,"

Katanya lagi, kereta kecil atau besar tidak penting yang penting ialah syukurnya. Sebab nikmat itu hanya akan terasa indah jika kita tahu bersyukur. Begitu juga keluarga, akan terasa indahnya berkeluarga jika kita tahu bersyukur dan menghargai nikmat berkeluarga.

SubhanAllah...

Terima kasih Ya Allah atas segala nikmat dan kurniaMua yang tidak terhingga.. Ilhamkan daku untuk terus bersyukur, juga kepada kaum keluargaku...

No comments:

Antara Yang Menarik