Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, October 8, 2013

Cita-cita dunia bagi makhluk terpilih...

Cita-cita dunia....


Dunia ini ciptaan Tuhan.. Dia menciptakan dunia ini penuh dengan peraturan.. Setiap makhluk ada peraturan tersendiri, termasuk manusia. 

Namun Manusia sebagai makhluk terpilih, diberi sedikit kelebihan iaitu membuat pilihan. Haiwan, pokok, batu, juga angin, tidak boleh membuat pilihan. 

Sepanjang hidup seekor kucing hanya mampu mengiau, makan daging, dan berjalan dengan kaki yang empat. Kucing tidak boleh bercakap, tidak boleh menggoreng nasi, dan tidak pandai mensterika baju.

Sepanjang hidup sebatang pokok, hanya mampu membuat makanan sendiri, bernafas dan sedikit pergerakan. Pokok akan tetap di tempat yang sama selama bertahun2 hayatnya, kerana dia tidak boleh berlari jika takut ditebang, dan tidak boleh bersilat mengelak dari dikapak. Pokok di tepi sungai hanya akan faham betapa sejuknya air sungai, tanpa pernah kenal masinnya air laut..

Lain dengan manusia, kita diberi pilihan. Sedikit ruang kebebasan menjadikan dunia ini makmur dengan kebijaksanaan manusia, dan hancur dek kerakusan manusia.

Dunia ini hanyalah permainan. Siapa yang leka akan terus dipermainkan. Siapa yang bijak akan mengaturkan permainannya sendiri dan mencari jalan keluar kepada teka-teki.

No comments:

Antara Yang Menarik