Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, May 24, 2010

Kalimah Syahadah: Tuntutan Literal dan Realiti - Part2


Masih terngiang kata-kata Ustaz Adam, ketika itu saya menghantarnya pulang ke Jalan Tun Sambanthan, di Pusat Jagaan Latihan Gurney Bagi Orang Buta di Jalan Tun Sambanthan. Kebetulan waktu itu, bulan puasa dan saya menghantarnya pulang selepas selesai solat maghrib dan kami berbuka puasa bersama-sama di Fakulti Kejuruteraan, UKM.

"Farid, kamu tahu tak, walaupun kami ni buta dan semuanya gelap. Tetapi kami dapat bezakan antara siang dan malam,"

Saya terkedu dan gagal membalas kata-kata tersebut. Tanpa saya sedari, airmata saya mengalir mengenangkan ujian yang Allah Ta'ala berikan kepada insan hebat ini sehingga dia dipilih menerima hidayah. Walaupun buta matanya, tetapi sungguh celik hati dan jiwanya.

Peristiwa ini, merupakan salah satu bukti bahawa Allah Ta'ala sentiasa mengasihi hambaNya. Maha Penyayang dan Maha Memberi hidayah kepada sekalian hambaNya. Setiap manusia akan diberikan ingatan, dan ujian untuk membuktikan persaksian mereka.

Berulang kali saya menyebutkan mengenai "persaksian". Saya lebih gemar menggunakan istilah ini berbanding "memeluk agama Islam". Istilah memeluk seolah-olah memberikan gambaran bahawa Islam ini berbentuk agama dan penyertaan. Hakikatnya, Islam tidak pernah datang mahupun pergi. Ianya bukan suatu jelmaan atau rekaan manusia seperti agama-agama lain di dunia. Islam adalah cara hidup, dan satu-satunya cara hidup seluruh manusia. Perlembagaan dan aturan dalam Islam, merupakan perlembagaan dan aturan yang digunapakai oleh semua haiwan, tumbuhan, air, udara, langit, bumi, planet, bulan dan seluruh isi cakerawala.

Di dalam sebuah diskusi, Ustaz Wan Abd Rahman Wan Abd Latif, menjelaskan bahawa kalimah syahadah ini sebenarnya membawa kepada tiga tuntutan utama. Iaitu tuntutan dari segi membenarkan dalam hati, iaitu mengakui dengan sebenar dan sesungguh-sungguhnya bahawa Tiada Tuhan Yang Layak Disembah Melainkan Allah dan mengakui Bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Bererti, tiada syak dan ragu mengenai persaksian itu. Tiada dalam hatinya, perkara-perkara yang lebih besar atau lebih baik daripada Allah dan Rasul. Menyerah diri secara total kepada cara hidup Islam.

Seterusnya tuntutan dari segi literal dan verbal. Verbal bermaksud melafazkan kalimah syahadah ini secara terbuka dan secara zahir. Lafaz ini membawa kepada dua natijah iaitu, menjadikan seseorang itu, dari segi hukumnya adalah Islam. Di samping itu, ada ganjaran yang disediakan bagi mereka yang memperbanyakkan sebutan kalimah mulia ini. Di dalam kitab Tanbihul Ghafilin, ada menyebut secara panjang lebar mengenai perihal orang-orang Islam, bahawa setiap muslim akan dimasukkan ke dalam syuirga kerana mereka menyebut kalimah syahadah. Namun, mereka akan terlebih dahulu dimasukkan ke dalam neraka atas dosa dan maksiat yang mereka lakukan. Hal ini bertepatan dengan firman Allah, bahawa Allah Ta'ala tetap akan menghapuskan segala dosa kecuali dosa mensyirikkan Allah.

Ramai yang berjaya melaksanakan kedua-dua tuntutan ini, namun gagal untuk menyempurnakan tuntutan yang ketiga, iaitu manifestasi kefahaman terhadap persaksian ini dalam kehidupan seharian. Penyerahaan diri secara total terhadap segala hukum-hakam, melaksanakan suruhan dan meninggalkan larangan di samping sentiasa menempatkan diri di atas jalan yang ditinggalkan oleh para Nabi dan Rasul.

Ini kerana, sampel terbaik terjemahan konsep "persaksian" dalam kehidupan sehari-hari semestinya para Nabi dan Rasul. Mereka lebih arif dan lebih berjaya dalam memenuhi ketiga-tiga tuntutan ini.

Pelbagai kesimpulan dapat dibuat daripada memahami tuntutan kalimah syahadah. Antaranya ialah meletakkan sepenuh kepercayaan dan keimanan kepada Allah dan Rasul melalui penyerahan diri secara total kepada Islam dan segala perlembagaan dan aturan yang terkandung di dalamnya.

Yang kedua, Islam bukan sahaja menuntut umatnya menjaga hati dan perkataan supaya tidak tersasar, malah memperkukuhkan "persaksian" dalam bentuk tindakan dan amalan.

Dan yang terakhir sebagai kesimpulan, kita sebenarnya sentiasa berada di dalam wilayah Islam. Di mana sahaja kita berada, apa sahaja pekerjaan yang sedang kita lakukan, dan apa sahaja tahap keimanan kita waktu itu, kita tidak pernah lari walau seinci atau sesaat daripada wilayah Islam. Negara Islam itu ada pada diri, dan seluruh isi dunia.

Saturday, May 22, 2010

Kalimah Syahadah: Tuntutan Literal dan Realiti - Part1

Allah menerangkan di dalam Al-Quran, surah Al-A'raf ayat 172,

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam daripada tulang sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman), 'Bukankah aku ini Tuhanmu?' Mereka menjawab, 'Betul (engkau Tuhan kami) kami menjadi saksi.' (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari Kiamat kamu tidak mengatakan, "Sesungguhnya ketika itu kami lengah terhadap ini,"

Ayat ini memberik ingatan kepada semua manusia, bahawa Tuhan kita hanyalah Allah Ta'ala. Dialah yang menjadikan kita, menghidupkan dan mematikan kita. Memberikan kita segala keperluan dan mentadbir bumi serta alam ini dengan fitrah dan sunnahNya. Terdapat beberapa pengajaran penting yang terdapat dalam ayat ini, antaranya ialah:

1.Proses penciptaan manusia. Diterangkan secara ringkas proses kelahiran manusia. Kajian saintis telah membuktikan kebenaran ayat ini, sekalipun ayat ini telah diturunkan sekurang-kurangnya 1000 tahun sebelum ianya dibuktikan melalui kajian saintis. Ayat ini bertujuan mengukuhkan hujah Keesaan dan kebesaran Allah Yang Maha Pencipta.

2.Dialog antara Allah Ta'ala dengan sekalian ruh manusia. Ada pendapat mengatakan bahawa setiap ruh akan ditanyakan soalan ini sebelum ditiupkan ke dalam jasad manusia. Ada juga yang berpendapat bahawa peristiwa ini berlaku ketika semua ruh-ruh manusia dikumpulkan bersama dan Allah Ta'ala bertanya kepada sekalian ruh. Namun, semuanya bersetuju bahawa setiap ruh manusia akan berdialog dengan dialog di atas ketika di alam ruh sebelum dilahirkan ke dunia.

Walaupun kita tidak akan mampu mengingat kembali peristiwa di alam ruh itu, namun kita akan sentiasa diperingatkan dan diberikan ruang untuk melakukan koreksi hakikat penciptaan kita semasa di dunia. Alam sekitar, silih pergantian malam dan siang, proses kelahiran dan kematian, semuanya bertujuan memberikan isyarat dan ingatan tentang siapakah kita sebenarnya.

3.Peristiwa hari kebangkitan. Ayat ini juga menerangkan bahawa kita akan dipersoalkan di hari kiamat mengenai persaksian ini. Memberi isyarat bahawa terdapat tuntutan dan perkara yang perlu kita laksanakan sebagai membuktikan kesaksian kita tersebut. Secara jelas memberikan amaran bahawa, tiada manusia yang dapat memberikan alasan untuk mengelak daripada dikenakan hukuman dan balasan terhadap tuntutan persaksian ini.

AlhamduliLlah, saya ditemukan dengan Ustaz Adam Abdullah, seorang cina muslim yang cacat penglihatan. Saya sempat berbual panjang mengenai bagaimana dia mendapat hidayah untuk menyatakan kesaksian bahawa tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan Nabi Muhammad itu rasul dan pesuruhNya.

Ustaz Adam dilahirkan buta dalam sebuah keluarga cina beragama buddha. Dia tertarik untuk mengkaji mengenai agama Islam ketika di Tingkatan 4. Kebetulan, waktu itu dia mengambil subjek Tasawur Islam sebagai subjek tambahan untuk SPM. Dia merupakan pelajar istimewa yang belajar di sekolah menengah biasa di ibu kota.

Suatu hari dia bertanya kepada Ustazah yang mengajarnya subjek Tasawur tersebut, "Ustazah, dalam Al-Quran ada menyebut, Allah akan memberikan hidayah kepada orang yang Dia kehendaki, dan sesatkan orang yang Dia kehendaki. Zalimlah Allah ni Ustazah." Ustaz Adam membuat kenyataan yang menimbulkan tanda tanya kepada ustazah.

Ustazah itu, dengan tenang menjawab, "kamu sedar tak walaupun kamu ni buta dan tidak dapat melihat, sebenarnya kamu sendiri mempunyai pelbagai kelebihan?" Ustazah membalas dengan pertanyaan.

Ustaz Adam terpinga-pinga dan gagal memahami maksud soalan Ustazah. Melihat Ustaz Adam semakin berminat untuk mendengar jawapannya, Ustazah menyambung, "walaupun kamu buta, tetapi kamu diberikan Allah kelebihan pada deria-deria kamu yang lain. Malah manusia lain juga memberikan kamu keistimewaan yang tidak ada pada manusia yang biasa. Sebab itu kamu ni istiimewa. Kamu lebih tahu berapa buah anak tangga di sekolah, di mana ada selekoh dan di mana ada lubang, yang orang biasa seperti saya sendiri pun tidak tahu," Balas ustazah.

Ustaz Adam mula menunjukkan reaksi yang berbeza, seakan terpukau dengan penjelasan Ustazah itu tadi. Lantas Ustazah menyimpulkan, "Begitu juga dengan hal hidayah, Allah Ta'ala yang jadikan manusia, Dia memberikan penjagaan yang cukup terhadap hambaNya. Tiada satu pun yang dijadikan secara sia-sia. Dia menentukan malam dan siang supaya memberikan petunjuk kepada manusia tentang kewujudanNya dan mengingatkan manusia tentang asal-usul kejadiannya."

Dia mulai sedar keistimewaan yang ada padanya, dan betapa rahmat serta kasih-sayang Allah telah menjaganya selama ini. Dialog ini menjadikan Ustaz Adam semakin berminat untuk mendalami Islam. Dia akhirnya bersaksi bahawa Tiada Tuhan Yang Layak Disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruhNya, ketika dia berumur 17 tahun.

Bersambung....

Friday, May 21, 2010

Islam adalah satu-satunya Cara Hidup.

Mutakhir ini, banyak berita yang menyedihkan dan mengelirukan. Antara yang paling mengharukan ialah tindakan Kerajaan Malaysia memberikan lesen perjudian kepada Syarikat Berjaya Holdings Sdn Bhd, juga tindakan seorang peguam bukan Islam, Victoria Jayaseele Martin, memohon untuk menjadi peguam syarie.

Pelik tetapi ini yang benar-benar sedang berlaku. Jika dipergiatkan bacaan dan pemerhatian, kita akan dapati sebenarnya terlalu banyak masalah dan isu yang melibatkan kedudukan Islam sebagai satu-satunya cara hidup. Pertama, dari segi hukum yang terdapat dalam ajaran Islam, sering dipertikai dan dipermainkan oleh orang-orang Islam sendiri. Maka tidak hairanlah, jika orang-orang bukan Islam melakukan perkara yang sama. Orang No 1 di Malaysia yang beragama Islam itupun, tidak mampu berbuat apa-apa kerana mungkin dia sendiri menghadapi masalah tertentu dalam persoalan hukum-hakam dalam Islam.

Keduanya, kedudukan agama-agama lain dalam Islam. Termasuklah kedudukan orang-orang bukan Islam di dalam Islam. Persoalan ketiga pula ialah, bagaimanakah yang dikatakan sebagai menerima Islam sebagai cara hidup, bagi orang-orang Islam dan juga orang-orang bukan Islam.

Mengenai hukum, sumber rujukan utama ialah Al-Quran dan As-Sunnah. Adapun kesepakatan (Ijma') para Ulama' (pakar dan ilmuan), kiasan hukum terdahulu yang telah ada nas (Qias), dan sumber-sumber lain seperti adab dan kebiasaan (Uruf) dan laia-lain, disepakati oleh sebilangan Ulama' dan ada juga yang tidak menerimanya.

Namun, secara jelas disebut dalam Hadith Nabi Muhammad SAW, bahawa Al-Quran dan Sunnah merupakan sumber utama dalam menentukan sebarang hukum. Mengikut perlembagaan dalam Islam, sebarang undang-undang mahupun hukum ang bercanggah dengan Al-Quran dan As-Sunnah adalah terbatal dan tidak boleh dipakai sama-sekali.

Secara jelas, judi diharamkan oleh Islam, maka sebagai pemerintah, perlu menerima undang-undang ini untuk dilaksanakan kepada seluruh manusia. Kerana Islam bukan untuk orang Islam semata-mata, bahkan untuk semua manusia di seluruh dunia. Melaksanakan hukum-hukum yang telah diperintahkan oleh Allah merupakan kewajipan bagi setiap muslim. Apalagi, jika mereka yang memegang kuasa dan jawatan penting dalam kerajaan. Walaupun di sana, ada kelonggaran untuk orang-orang bukan Islam, tetapi jika dipandang dari segi penerimaan masyarakat umum terhadap kegiatan judi, saya teramat yakin bahawa semua manusia termasuk mereka yang berjudi akan mengakui bahawa berjudi itu tidak baik untuk manusia.

Maka, atas dasar apakah lesen judi ini perlu diberikan oleh kerajaan yang dipimpin secara majoriti dan hierarki tertinggi oleh orang Islam?

Seterusnya, mengenai kedudukan agama-agama selain daripada agama Islam. Sebenarnya, tiada agama selain agama Islam. Kerana Islam adalah satu-satunya agama, kepercayaa, dan car hidup manusia. Islam juga merupakan satu-satunya ajaran yang diterima oleh Allah, Tuhan yang menciptakan seluruh alam.

Justeru, secara jelas menyatakan bahawa agama-agama lain sebenarnya tidak layak disebut agama, mungkin sekadar ajaran dan kepercayaan. Bila menyebut tentang agama, perlu di sana hukum-hakam dan cara hidup yang lengkap dan sempurna, serta praktikal untuk dilaksanakan dalam kehidupan.

Walaupun begitu, Islam tidak pernah memaksa manusia untuk memeluk Islam (bersaksi bahawa Tiada Tuhan Yang Layak Disembah Melainkan Allah, dan Bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah). Manusia diberikan pilihan untuk menentukan jalan hidup mereka masing-masing. Jika baik jalan yang mereka pilih, maka baiklah kesudahan dan balasan yang akan mereka terima, jika tidak, maka bersedialah untuk menerima balasan yang setimpal dengan perbuatan mereka.

Sebab itulah, kelonggaran perlaksanaan hukum-hakam Islam ini hanya diberikan kepada orang-orang bukan Islam. Sewaktu Nabi Muhammad menjadi Presiden/Raja di Negara Islam Madinah, Baginda memrintah menggunakan perlembagaan Al-Quran, dan Baginda merupakan contoh manifestasi perlembagaan dalam Al-Quran itu sendiri. Akan tetapi, bagi mereka yang tidak memeluk Islam, boleh memilih sama ada ingin dibicarakan menggunakan undang-undang Islam ataupun undang-undang biasa. Dalam Al-Quran juga ada diperjelaskan mengenai kedudukan rumah-rumah Ibadah orang nasrani dan yahudi, malah ketika dalam perang sekalipun, kita perlu menghormati rumah-rumah Ibadah agama-agama lain.

Timbul persoalan di sini, adakah apabila kita menerima hukum-hukum agama bukan Islam itu bermakna kita memperakui kewujudan dan kedudukan agama mereka? Tidak sama sekali. Kita hanya meraikan mereka, kerana Islam mengutamakan konsep keterbukaan dan toleransi. Indah bukan, toleransi dalam Islam sebenarnya jauh lebih indah daripada apa yang pernah diamalkan oleh kerajaan kita sekarang ini. Keadaan menjadi lebih parah, apabila ramai pula rakyat yang terpengaruh dengan doktrin sesat yang diajarkan oleh kerajaan.

Sekali lagi ditekankan, keterbukaan ini hanyalah untuk orang-orang yang belum memeluk Islam. Adapun, tiada kompromi dari segi iktikad dan aplikasi bagi muslim. Bagi muslim, mereka diberikan rukhsah dalam keadaan-keadaan mudharat. Iaitu kelonggaran dari segi hukum apabila berdepan dengan situasi yang memerlukan mereka melanggar atau melonggarkan hukum-hukum yang telah jelas. Solat, puasa, haji, zakat, perkara halal dan haram, dan bermacam perkara lagi, semuanya terdapat kelonggaran-kelonggaran tertentu apabila berdepan dengan situasi-situasi tertentu.

Namun, untuk menghalalkan sesuatu yang haram, atau mengharamkan sesuatu yang halal, perlu kepada situasi yang benar-benar meruncing dam mengelakkan mudharat sekiranya tidak dilakukan kelonggaran hukum. Sebelum sesuatu fatwa mengenai sesuatu hukum dikeluarkan, perlu kepada kajian yang menyeluruh dalam konteks semasa, jangka pendek dan jang panjang. Yang paling layak menentukan perkara ini, sudah tentunya mereka yang alim dalam bidang tersebut. Sedangkan muslim yang kurang arif juga tidak dibenarkan untuk menentukan hukum sesuka hati, inikan pula mereka yang bukan Islam.

Mengenai isu peguam syarie bukan Islam, bukan sahaja kefahaman, niat dan keadilan yang menjadi persoalan utama di sini, jika benar anda faham dengan undang-undang Islam, maka perkara pertama yang akan anda lakukan ialah memeluk agama Islam itu sendiri.

Jika kita berjaya merungkai persoalan-persoalan di atas, maka dengan mudahnya kita akan mampu menjawab persoalan yang ketiga iaitu bagaimana yang dikatakan menerima Islam sebagai satu-satunya cari hidup bagi orang-orang Islam dan bukan Islam. Pertama dalam persoalan ketiga ini, jika diteliti hanya Islam sahaja yang mengajar umatnya manual lengkap kehidupan.

Pernahkah kita menjumpai kaedah pewarisan harta, hukum hutang-piutang, kaedah menentukan nasab(keturunan), hukum perkahwinan, penentuan halal-haram, kehidupan sebelum dunia, semasa di dunia, dan selepas mati, persoalan spesifik mengenai perhubungan sesama manusia, menguruskan kerajaan, menguruskan harta rampasan perang, dan ratusan masalah-masalah biasa dalam kehidupan manusia? Selain daripada mengajarkan secara teliti kaedah ibadah yang perlu dilaksanakan oleh setiap orang yang beriman, seperti solat, puasa, umrah, zakat, haji dan sebagainya.

Dalam bab perundangan misalnya, tamadun bukan Islam, menyedari kepentingan "Natural Justice" hanya setelah berlakunya krisis pembersihan etnik terbesar atau dipanggil sebagai holocaust, hampir 1300 tahun selepas Islam memperkenalkannya melalui Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad. Dalam banyak ayat Al-Quran, Allah Ta'ala menjelaskan mengenai kepentingan berlaku 'adil dan berbuat baik. Al-Quran juga menjelaskan fenomena kejadian alam dan manusia secara tepat menurut kajian saintis.

Tiada ragu mengenai ketepatan fakta, juga tiada ragu dari segi kebenaran dan kerelevanan akta yang terdapat dalam Al-Quran dan Sunnah. Natural Justice yang diperkenalkan juga, tidak mampu menyelesaikan masalah undang-undang, apalagi nak menegakkan keadilan.

Sebagai orang Islam, tiada ragu lagi bahawa kita perlu menegakkan hukum Allah di atas muka bumi ini. Bagi mereka yang tidak mahu memeluk Islam, kaji dan telitilah ayat-ayat Allah supaya jelas bahawa hukum-hukum dan undang-undang Islam adalah yang terbaik dan satu-satunya cara hidup manusia.

Semoga Allah Ta'ala memberikan hidayah dan petunjuk kepada kita, juga kepada orang-orang yang bersama kita, dan kepada manusia seluruhnya. dan menjadikan kita asbab bagi orang-orang yang diberikan petunjuk.

Pembangunan Dan Pengupayaan Lelaki

p/s: tiada kaitan dengan mana-mana individu atau mana-mana kejadian. Jika ada sekalipun, semuanya berlaku secara kebetulan semata-mata. Jangan mulakan spekulasi jika benar anda inginkan perubahan.. :-) Ingatan awal supaya kita membaca secara matang dan berjiwa besar...

Belum pernah lagi saya dengar atau temui, badan-badan pembela kaum lelaki. Dalam mana-mana organisasi sekalipun, tidak pernah ada sekretariat yang ditubuhkan untuk orang lelaki. Saya masih bersetuju dan berpandangan, kami tak perlukan badan-badan atau unit-unit khas untuk menjaga dan membincangkan mengenai kami, walaupun hakikatnya, kaum lelaki sedang dilanda masalah kepupusan dari segi kewujudan dan keupayaan.

Tujuan artikel ini bagaimanapun, bukanlah untuk mengajak kepada penubuhan badan pembela dan pembangunan lelaki. Apalagi untuk menyemai semangat perkauman berteraskan jantina. Sekadar ingin menimbulkan tanda tanya kenapa ianya berlaku? Bahkan, saya merasakan badan-badan dan unit-unit yang ditubuhkan untuk kaum wanita sendiri gagal melaksanakan tugasnya dalam menjaga dan membangunkan kaum wanita di Malaysia dan dunia.

Mungkin ramai yang tidak setuju, bahawa lelaki perlu memainkan fungsi sebagai pemimpin sekaligus mengurangkan keutamaan fungsi wanita dalam bab kepimpinan. Tetapi saya yakin, ramai yang bersetuju bahawa lelaki dan perempuan diciptakan sungguh berbeza, dari segala jenis ciri manusia. Baik dari segi fizikal mahupun emosi, lelaki dan perempuan masing-masing mempunyai pencirian yang berbeza.

Saya berpendapat bahawa, untuk menyelesaikan segala masalah yang berlaku, perubahan mesti dimulakan ke atas dan oleh kaum lelaki. Sekali lagi saya tekankan, tidak bermaksud untuk menidakkan peranan kaum wanita. Cuma proses pengupayaan dan pembangunan lelaki perlu lebih diberikan perhatian, apalagi saya juga adalah seorang lelaki. Ini kerana, lelaki diciptakan untuk memimpin dan memikul tanggangjawab.

Lelaki perlu menjadi lebih bertanggungjawab dan mengambil bahagian dalam menyelesaikan masalah yang melanda keseluruhan umat manusia pada ketika ini. Kesungguhan dan ketekunan dalam mencari dan menjadi solusi amat penting supaya perubahan itu dapat berlaku.

Di awal bicara, saya ada nyatakan bahawa kaum wanita juga pada hakikatnya, tidak terjaga disebabkan unit-unit mahupun badan-badan khusus untuk kaum wanita ini sendiri gagal menjalankan fungsinya dengan baik. Maka perlu juga digerakkan usaha ke arah mengembalikan maruah dan martabat kaum wanita ke tempat yang selayaknya.

Sudah tentu, bagi saya proses pembangunan dan pengupayaan itu perlu berlaku ke atas semua manusia tidak kira jantina, apalagi warna kulit dan identiti. Cuma, sasaran pembangunan itu mestilah jelas dan tepat dari segi punca dan hala tujunya.

Tinggalkan dulu persoalan peranan dan kedudukan, mungkin agak sukar untuk kita bersetuju. Mari kita alihkan tumpuan kepada bentuk masa depan yang kita impikan bersama. Kita perlu mengambil iktibar dari segala perkara yang berlaku. Bersetujulah bahawa umat ini memerlukan rombakan terhadap sistem hidup secara besar-besaran. Sistem hidup yang kita gunakan pada ketika ini ternyata gagal membawa keharmonian dan kesejahteraan yang kita impikan selama ini.

Kita hidup, berjalan dan berlari di atas bumi yang sama, menghirup dan minum dari udara dan air yang sama. Lelaki dan perempuan perlu sama kuat, sama penting dan masing-masing perlu menjalankan dan meneruskan agenda pembangunan dan pengupayaan jantina masing-masing. Tubuh badan manusia tidak akan mampu bergerak dengan baik sekiranya salah satu organ atau sistem dalam badannya tidak sihat atau terencat. Begitu juga dengan gerakan pemulihan, memerlukan kepada pemulihan semua sistem dan organ. Termasuk dua jenis elemen utama yang membentuk sesebuag gerakan iaitu LELAKI DAN PEREMPUAN.

Kita bukan berbincang mengenai isu dominasi mahupun hak kesamarataan jantina. Tidak akan selesai membincangkan isu tersebut kerana masing-masing akan bercakap mengenai kuasa dan kedudukan, kononnya mempertahankan kedudukan dan kuasa masing-masing. Selagimana perbincangan kita berteraskan kuasa dan kedudukan, maka kita akan terhimpit dengan perbalahan dan pertikaian yang tidak berkesudahan. Cukuplah dengan kita menerima hakikat bahawa lelaki dan perempuan dijadikan berbeza, justeru potensi yang mampu kita gerakkan juga sudah pastinya berbeza antara satu sama lain. Memainkan peranan masing-masing tanpa perlu memikirkan peranan siapa yang lebih baik atau lebih besar. Pesan Nabi Muhammad SAW, "Setiap yang bernyawa itu punya hak, maka penuhilah hak nyawa itu"

p/s: tiada kaitan dengan mana-mana individu atau mana-mana kejadian. Jika ada sekalipun, semuanya berlaku secara kebetulan semata-mata. Jangan mulakan spekulasi jika benar anda inginkan perubahan.. :-) Ulangan ingatan supaya kita bergerak secara matang dan berjiwa besar...

Tuesday, May 18, 2010

Sdikit mengenai keputusan Sibu..

7Saya tidak pasti, adakah tempat lain yang lebih sesuai untuk UMNO-APCO-Barisan Nasional, selain daripada tong sampah dan loji kumbahan. Malah saya sendiri tidak yakin kepada kemampuan teknologi yang ada pada pusat pelupusan sampah, dan loji kumbahan untuk menyah-toksinkan segala dosa dan noda yang telah mereka taburkan atas bumi Malaysia ini.

Racunnya telah meresap masuk ke dalam jiwa dan minda rakyat yang tidak berdosa. Kesannya telah melumpuhkan segala aktiviti pembangunan material mehupun ketamadunan insan.

Sebab itu, keputusan di Sibu adalah sangat baik. Saya rasa, kita tidak perlu memberikan amaran, dan kemenangan di Sibu bukan sekadar amaran. Ianya adalah permulaan kepada proses membunuh dan melenyapkan UMNO dari muka bumi ini insyaAllah.

Dalam masa dua minggu ini, saya rasa badan saya agak sihat berbanding biasa. Rupanya rasa sihat itu adalah disebabkan saya tidak mengikuti perkembangan semasa. Kembali terasa sakit apabila UMNO-BN-APCO meluluskan lesen judi. Ya Allah, selamatkan kami dari durjana kebangangan dan kebodohan UMNO ini. Semakin hari saya merasakan, seolah menjadi suatu amalan kebaikan apabila mengutuk UMNO. Untuk bab mengutuk ni, saya masih kurang pasti, tetapi berdoa supaya UMNO ini dilenyapkan adalah wajib dan mendapat pahala.

Saya sebutkan begini, tanpa merujuk kepada ahli-ahli UMNO kerana mungkin benar pendapat segolongan manusia yang mengakui masih ada orang-orang yang baik dalam UMNO. Tetapi, saya merujuk UMNO sebagai sebuah organisasi dan kesatuan yang memimpin dan membawa kepada kerosakan. Ianya mungkin disebabkan oleh dasar, pembawaan individu yang menguasai UMNO mahupun ditentukan oleh ahli-ahlinya. Mungkin juga kerana sudah namanya UMNO maka tidak boleh lari daripada kejahilan dan kezaliman. Sekali lagi saya tegaskan, ianya merujuk kepada UMNO itu sendiri.

AUKU yang mereka cipta, telah mencantas puluhan ribu tunas yang mempunyai potensi yang sangat tinggi untuk negara. Pertumbuhan mereka dicantas ketika sedang membesar dengan sihat di universiti tempatan. AUKU bukan sahaja merencatkan pertumbuhan Mahasiswa malah membunuh kemuliaan dan fungsi murni puluhan menara gading. Perbukitan ilmu yang diharapkan mampu menyuburkan minda dan semangat anak muda, tidak lebih sekadar bumi gersang akibat aktiviti lalai dan mensia-siakan.

ISA sudah tidak perlu diperkenalkan lagi. Cengkamannya begitu terasa dan menusuk ke dasar hati para pencinta keadilan. Meratah wibawa penegak dan pengamal undang-undang. Tiada lagi rasa selamat, apalagi nak berpayungkan institusi kehakiman apabila benad dan salah ditafsir mengikut akal pemerintah yang sentiasa tidak pernah kenyang dengan harta yang dirampas daripada rakyat.

Sekali lagi, saya suka untuk tekankan, yang dirujuk dalam perkara di atas adalah UMNO itu sendiri. Persoalannya, adakah saya menerima ahli-ahli dan menteri-menteri UMNO ini?? Sudah tentu saya memulangkan jawapan itu kepada yang terlebih layak untuk menjawabnya. Tapi, dalam keadaan semasa yang seperti ini, jika mereka masih mahu bersama UMNO maka eloklah mereka lenyap bersama-sama UMNO kebanggaan mereka itu. Memang, lebih baik begitu.

Ini kerana, kita perlu sedar punca segala najis dan sampah itu sendiri. Sekiranya perubahan itu digerakkan oleh elemen tidak puas hati dan semata-mata kerana UMNO itu adalah UMNO. Sekiranya kita tidak menyelidik hal yang sebenar, suatu hari nanti mungkin akan muncul pula sampah atau najis dengan lori pengangkut yang berbeza. Berbeza dari segi luar dan kulitnya, tapi serupa dan tidak kalah pula sifat kotor dan kejinya.

Wahai UMNO dan semua yang bersangkutan dengannya!! usah menyalahkan keadaan, jika seluruh pekerjaan dan amalan yang ada dalam UMNO adalah begitu sifatnya. Tiada perkara lain yang menonjol selaian dari sampah dan najis.

Saya pesimis terhadap ruang keampunan apalagi proses pemulihan yang mampu UMNO jalani. Walaupun saya tetap beriman kepada keluasan dan kesempurnaan sifat Maha Pengampun Allah kepada semua hambaNya. Bahawa tiada dosa yang tidak diampunkan oleh Allah melainkan mereka yang syirik (menyekutukan) Allah dengan sesuatu yang lain.

Cuma, harapan pemulihan negara dan pelenyapan UMNO ini sebenarnya terletak pada rakyat. Sepertimana rakyat Sibu telah buktikan, kita juga mampu melakukan perkara yang sama. Mungkin agak sukar, terutama bagi mereka yang telah berasimilasi dengan jiwa "bangsa" bawaan UMNO-APCO. Tetapi, saya optimis, bahawa saya adalah antara jutaan rakyat sedar, bersih, ataupun mereka yang "menghampiri" suci daripada hadas berat UMNO-APCO-BN.

Ayuh kita gerakkan usaha memulihkan negara dan bumi ini dari segala belenggu kekotoran dan kezaliman. Bumi ini penuh najis dan kekotoran, maka ianya perlu dibersihkan segera. Bumi ini perlu dimerdekakan sekali lagi. Bermula dengan impian sepunya yang kita miliki untuk sebuah negara yang maju. makmur, aman diberkati dan berkebajikan.

Masa untuk MENCUCI!!!

Salam Reform Rakyat Malaysia....

Monday, May 17, 2010

Mereka tidak mahu kita berfikir seperti mereka...

Anda perlu terlebih dahulu menonton dokumentari "The Arrival" sebelum anda faham apa yang saya maksudkan dengan menguasai minda sendiri. Setelah selesai menonton, bahagian pertama dokumentari tersebut, saya membuat kesimpulan bahawa kita sebenarnya telah kehilangan akal dan fikiran tanpa kita sedari.

Kita sudah tidak mampu menentukan bila kita mahu berfikir dan setinggi mana kita mampu berfikir. Ramai yang sudah hilang kepercayaan pada kemampuan dan kemahuan diri disebabkan kehilangan ini. Mungkin agak keterlaluan, tetapi ini adalah hakikat yang sebenarnya berlaku ke atas manusia yang terpengaruh dengan ideologi dan pemikiran gerakan iluminati dan freemason ini.

Secara tidak sedar, minda dan pemikiran kita telah dicorakkan oleh mereka. Mereka telah menentukan "do's and don't", mereka berjaya menanam keyakinan manusia ke atas sistem hidup yang mereka corakkan.

Bagi saya, inilah sebenarnya yang dimaksudkan dengan "The New Worldly Order", atau pemerintahan duniawi cara baru.

Sistem pendidikan, sistem sosial, dan segala sistem yang berada di sekitar kita sama sekali tidak memberikan ruang yang cukup untuk kita berfikir di luar lingkungan kebiasaan. Ada yang berpendapat, sekiranya kita mampu berfikir dan menghasilkan idea baru, maka orang ini dikatakan kreatif. Hakikatnya, dia masih lagi seorang pemikir yang biasa, sekiranya dia masih lagi bergantung kepada keadaan dan sistem yang ada.

Laman blog ini, tidak mampu memberikan solusi yang tepat untuk mengatasi batas pemikiran sebenar yang perlu dicapai oleh seorang yang kreatif. Cukup dengan kita sedar bahawa, corak dan cara hidup yang sedang kita alami pada ketika ini hanya akan membuatkan dunia semakin cepat menghampiri saat binasa.

Generasi muda zaman kini, digelar oleh sesetengah orang sebagai generasi Y yang cenderung untuk mencabar idea-idea dan pendangan semasa. Generasi yang agak sukar untuk terikat dengan amalan kebiasaan.

Pada saya, walaupun kita kononnya berada dalam kelompok Z sekalipun, kita sebenarnya masih lagi berada dalam lingkungan pemikiran yang terjajah. Selagi mana, kita tidak mampu melihat dan mengatasi batas pemikiran yang ditentukan oleh golongan yang sedang menjajah seluruh kehidupan kita. Jika kita gagal menyedari proses penjajahan ini, bukan sahaja akal kita akan terjajah malah jasad dan jiwa kita juga akan turut dikuasai oleh mereka.

Ada satu sifir mudah bagi menerangkan keadaan ini, anda perlu dengan bijak membezakan antara dua premis ini dan vice versa kepada premis berikut:

Premis 1: Semua perkara ada hukum dan sumber.

Premis 2: Al-Quran dan As-Sunnah adalah hukum dan sumber yang paling tepat dan benar.

Kesimpulan: Semua perkara perlu berhukum dan bersumberkan Al-Quran dan As-Sunnah.


Aneh, sekiranya anda meragui kenyataan ini, pada bahasa, istilah, mahupun pada keboleh-aplikasian kesimpulan di atas, maka anda sebenarnya masih belum mencapai batas pemikiran yang perlu dicapai oleh seorang manusia yang sihat akal dan fikirannya.

Bukan semua pandangan semasa adalah benar, tambahan pula jika pandangan itu diberikan oleh media mahupun orang ramai. Sekalipun semua manusia merasakan sesuatu perkara itu baik dan benar, ianya belum tentu benar selagi belum dibuktikan kebenarannya melalui hukum dan sumber Al-Quran dan As-Sunnah.

Tentu otak anda berselirat selepas membaca kata demi kata yang saya tulis, tapi jangan berhenti berfikir supaya otak itu terus berjalan dan menemui jalan keluar kepada persoalan yang sedang saya mainkan....

Berhenti dari menggunakan facebook

Angin takde, ribut takde, tiba-tiba pagi ni saya telah nyahaktifkan akaun saya dalam facebook. Haha, rupanya kalau nyahaktifkan akaun facebook ni, kita masih boleh buka kembali bila-bila yang kita mahu. Sebaik sahaja saya log in menggunakan email dan kata laluan yang lama, maka saya boleh menggunakan facebook seperti biasa.

Ketika saya meninggalkan facebook, saya mempunyai 1180 orang rakan, hampir separuh daripada jumlah itu merupakan kawan-kawan yang baru. Setidak-tidaknya saya telah menepati "Berkawan biar seribu..."

Alasan?? takde.. Seperti ketika saya mula membuka akaun, begitu juga keadaan saya menutupnya.. Saje suka-suka..

Facebook pada pandangan saya, tak lebih dari ruang sosial seperti semua jenis laman sosial yang lain. Mungkin dengan beberapa fungsi yang lebih up-to-date dan mesra pengguna, menjadikan laman ini lebih popular berbanding yang lain. Tapi, cukuplah sekadar itu.

Saya rasa lebih selesa melakukan kemas-kini maklumat semasa menggunakan blog mahupun ym. Tapi, kalau ada maklumat-maklumat dan peristiwa-peristiwa penting, mungkin saya akan menjengah sekali-sekala ke laman facebook.

Antara Yang Menarik