Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, August 14, 2009

Tak tahu boleh belajar, kalau tak mahu perlu di"ajar"..

Cuba letakkan diri kita sebagai seorang guru yang mengajar mata pelajaran Matematik. Kita mempunyai dua orang murid, melayu dan cina. Yang melayu bernama Najib, yang Cina bernama Lim. (mungkin ada kaitan dengan yang hidup sebab mereka belum mati)

Pada suatu hari anda memberi soalan matematik kepada dua orang anak murid ini. Soalannya seperti berikut:-

45 x 3 + 45 x 2(3-1) = ?

Maka, Najib memberikan jawapan = 45 x 7

Manakala Lim memberikan jawapan = 720.

Seterusnya anda memberitahu bahawa jawapan sebenar adalah = 315.

Najib bertegas dengan jawapannya yang betul tetapi kurang tepat dengan niat mempersendakan ajaran gurunya. Manakala Lim mengakui kesilapan dan bersedia untuk belajar dari kesilapan. Anak murid manakah yang lebih baik pada pandangan kita?

Dari segi kebijaksanaan mengolah dan memutarbelit, memang Najib yang lebih terkehadapan. Tetapi, Lim lebih terkehadapan dari segi kesungguhannya untuk belajar, justeru Lim pasti akan mempunyai masa depan yang lebih cerah berbanding Najib sekalipun Melayu dan Bijak kononnya.

Situasi ARAK di Selangor juga begitu, UMNO sudah sekian lama memerintah namun tidak pernah sekali terlintas untuk menghadkan penjualan ARAK apalagi mengharamkannya. DAP baru sahaja berkenalan dengan PAS dan setakat ini masih menunjukkan minat untuk belajar dan menghormati PAS sebagai sebuah Parti Islam yang menjaga kepentingan dan kehormatan orang-orang Islam di Malaysia.

Umno sudah terbukti dari dulu lagi menolak Islam. Dalilnya, lesen judi, arak, babi, rasuah, riba, ketiadaan akta murtad, menolak hukum hudud, konsert-konsert maksiat semuanya daripada UMNO dan Barisan Nasional yang diketuai oleh seorang Muslim bernama NAJIB. Malah sejak 50 tahun sebelum ini, ketuanya semuanya beragama Islam walaupun kemelayuan mereka diragui.

DAP dan Pakatan Rakyat, walaupun banyak isu yang dibangkitkan, satu-persatu berjaya diselesaikan hasil perbincangan dan rundingan yang penuh hikmah oleh pimpinan PAS.

Kalau PAS semata-mata bermatlamatkan Politik, sudah tentu YB Dato' Hassan Ali tidak akan mengeluarkan kenyataan yang sebegitu keras. Tetapi bagi gerakan Islam seperti PAS, matlamatnya hanyalah untuk menegakkan Kalimah Allah Yang Maha Tinggi.

Islam Memimpin Perubahan!!!

No comments:

Antara Yang Menarik