Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, April 13, 2010

Bekas Menteri, Zaid Ibrahim bakal bertanding di Hulu Selangor


Parti Keadilan Rakyat telah mengisytiharkan calon yang akan bertanding dalam pilihanraya kecil di Hulu Selangor. Bekas Menteri yang juga seorang peguam itu pernah berada di dalam barisan kabinet Abdullah Ahmad Badawi sebagi menteri di Jabatan Perdana Menteri. Dato' Zaid Ibrahim yang dipecat dari Umno, 2 Disember 2008 yang lalu, dikatakan berpunca daripada kritikannya terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri, ISA, selain surat terbuka yang ditujukan kepada Perdana Menteri yang juga merupakan Presiden UMNO, Abdullah Ahmad Badawi.

"YAB Perdana Menteri, saya mengingati dengan sangat jelasnya apa yang anda sebutkan dahulu, iaitu bahawa jika seseorang itu mempunyai kesempatan untuk melaksanakan apa yang baik dan betul untuk negaranya, maka dia mestilah melaksanakan tugasan itu. Saya sangat menghormati anda kerananya. YAB, anda masih lagi Perdana Menteri buat masa ini dan masih lagi mempunyai kesempatan untuk meninggalkan jejak anda dalam sejarah Malaysia. Saya menyeru anda berbuat begitu dengan memansuhkan terus ISA." petikan dari Surat terbuka Zaid kepada Abdullah.

Surat ini telah memaksa Abdullah, yang sebelum ni terkenal dengan "slow"nya, bertindak pantas memecat Zaid daripada keahlian UMNO. Ada yang berkata, inilah satu-satunya tindakan Abdullah yang disifatkan sebagai laju daripada banyak-banyak isu yang memerlukan kepada bekas pemimpin No 1 Malaysia itu.

Mic-BN-APCO pula masih berkira-kira ingin menamakan calon yang sesuai. Dihimpit dengan desakan daripada pelbagai pihak, UMNO bakal mengumumkan calon yang akan mewakili parti itu pada 15 April, dua hari sebelum tempoh penamaan berlangsung.

Saya menyokong penuh mengembalikan Zaid Ibrahim ke Parlimen, supaya beliau dapat meneruskan agenda memerangi Akta Zalim ISA.

1 comment:

Siti SArah Ahmad Rusli said...

Salam..mungkin saya kurang bersetuju dengan meletakkan YB Zaid Ibrahim sebagai calon d Hulu Selangor....sy rasa beliau belum memahami selok belok perjuangan PR ,dan sy takut isu "katak" akan kembali

Antara Yang Menarik