Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, April 19, 2010

Cita-cita sebagai ahli gerakan...

AlhamduliLlah, keputusan Pilihanraya Kecil, P094, Hulu Selangor telah pun kita ketahui. Maka pelbagai reaksi negatif dan positif terhadap keputusan itu dapat kita ikuti. Seperti kebiasaannya, media terus memainkan peranan untuk mengelirukan rakyat, keadaan sebenar yang sedang berlaku di dalam negara kita.

Ada yang berkata, ini semua politik, menang jadi arang, kalah jadi abu.

Kerja-kerja pembodohan rakyat terus berlaku. Malang sungguh, terutama bagi mereka yang beragama Islam sekalipun, menyalahkan takdir dan enggan berusaha memperbaiki keadaan yang semakin meruncing ini.

Ketepikan dahulu soal siapa yang menang atau siapa yang kalah. Ini bukan lagi masa kita bergaduh mengenai peribadi, apalagi semangat kepartian atau kebangsaan yang melampau. Bukalah mata untuk menilai keadaan sebenar yang berlaku di dalam negara bahkan di dunia.

Saya tertarik dengan pidato yang disampaikan oleh Jonah(AMK) di dalam satu ceramah di Rasa, Hulu Selangor, baru-baru ini, dia berkata, "Harga undi tuan-tuan dan puan-puan(rakyat hulu selangor) bukanlah sekadar sebatang tiang lampu, ataupun sebatang jalan, tetapi undi tuan-tuan dan puan-puanlah yang akan menentukan masa depan negara, anak-anak dan cucu-cucu kita."

Sistem demokrasi yang digunapakai di dalam sistem pentadbiran Malaysia pada ketika ini, memerlukan kepada kebangkitan dan kesedaran daripada rakyat sendiri. Kelompok kecil manusia yang melibatkan diri dalam arena politik sebenarnya tidak mampu memberikan jalan keluar, apalagi Kerajaan menutup segala ruang dan peluang untuk rakyat mengetahui isu-isu dan masalah sebenar yang sedang berlaku di dalam negara pada ketika ini.

Jepun dan Amerika telah pun mengalami proses reformasi pentadbiran negara masing-masing,

"Contoh terkenal proses tranformasi ini ialah kemenangan Barrack Obama di Amerika Syarikat. Rakyat Amerika memilih Parti Demokrat dalam Pilihanraya Presiden dan menolak parti republikan yang sebelum ini memrintah Amerika Syarikat. Di Jepun, Parti Liberal Demokratik Jepun(LDP) yang telah memimpin Jepun lebih 50 tahun sejak perang dunia ke-2 tewas kepada Parti Demokratik Jepun (DPJ) dalam pilihanraya september tahun ini dan Fukio Hatoyama telah dipilih menjadi Perdana Menteri yang baru." - petikan artikel terdahulu, BERSAMA MEMIMPIN PERUBAHAN - bahagian 2(situasi selepas)

Malaysia sudah jauh ketinggalan, bukan sahaja dari segi kebendaan, malah kerosakan teruk pada rohani dan keintelektualan menyebabkan UMNO dan Barisan Nasional terus memerintah Malaysia, melakukan segala jenis kerosakan dan kemusnahan.

"Cara hidup(Deen) manusia ditentukan oleh cara hidup pemimpinnya," sabda Nabi Muhammad SAW 1400 tahun dahulu. Menceritakan perihal kepentingan dan keperluan untuk rakyat memilih pemimpin yang terbaik. Saya yakin tentang kebenaran hadith ini sepenuh jiwa dan raga saya. Maka saya menolak sama sekali pemimpin yang meminta jawatan, apalagi yang membeli jawatan dengan harga yang sangat murah. Sudah pasti mereka yang berebut mendapatkan jawatan ini, akan berakhir dengan menjadi sampah yang mengotorkan dan membusukkan rakyat yang di bawah jagaan dan tanggungjawabnya.


Saya beriman dan menyakini bahawa Allah Ta'ala lebih berhak menentukan bilakah masanya kita akan mengecapi kemenangan. Saya tidak berniat ingin mempersoalkan hakikat ini. Akan tetapi, saya beriman dengan Qada' dan Qadar Allah, bahawa Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, sehingga kaum itu mengubahnya sendiri. Maka perlu dikumpulkan kekuatan, strategi dan perancangan yang sangat tersusun, untuk berjuang menegakkan kebenaran dan keadilan di atas muka bumi ini.

Dunia umumnya, dan Malaysia khususnya memerlukan kepada kelompoj manusia yang bersedia untuk melakukan apa sahaja demi mengembalikan Al-Haq(kebenaran) ke tempat yang selayaknya. Kebenaran akan tetap muncul, sekalipun bukan kita yang menyaksikannya. Pun begitu, kita perlu terus berusaha untuk menjadi agenNya.

Saya dapat merasakan, ramai ahli-ahli gerakan yang dilanda masalah ketumpulan idea dan pemikiran, saya sendiri tidak terkecuali. Terutama dalam mencari dan menjadi solusi kepada situasi yang meruncing ketika ini. Punca dan bagaimana ia berlaku, bagi saya pelbagai dan mungkin menyempitkan ruang berfikir. Saya lebih gemar kita berbincang mengenai bagaimana meletakkan diri kita sebagai sebahagian daripada solusi dan mengambil tanggungjawab untuk melahirkan generasi yang mampu berfikir ke arah itu.

Mungkin di peringkat awalnya, kita perlu memahami apa yang dimaksudkan dengan "Qaedah sulbah". Iaitu pembinaan generasi dan barisan "front-liner" dalam gerakan Islam. Ianya melibatkan pelbagai proses tapisan dan saringan. Qaedah sulbah mempunyai peranan,

1-Sebagai tapak yang kukuh dalam merancang dan merencanakan. Mastermind di dalam kegiatan-kegiatan dakwah yang dijalankan.

2. Kumpulan yang penting yang akan bertindak sebagai pemangkin di dalam skop dakwah dan pentarbiahan .

3. Tulang belakang dalam jamaah Islam dan masyarakat Islam.

4. Golongan yang sentiasa konsisten, iltizam dan istiqamah terhadap dasar dan manhaj yang benar.

Saya tinggalkan artikel ini di sini untuk kita memikirkan, apakah ciri-ciri qaedah sulbah yang perlu dilahirkan? Adakah kita perlu mencetak lebih ramai "kita" atau kita perlu melihat kepada potensi dan kualiti tersendiri yang ada pada mereka?

2 comments:

pencinta ilmu said...

hmm..nice artikel ust..terbaek!! (^_^)

pentingnya peranan amilin dlm dlm mghidupkan gerakan jemaah yg bersistematik dan terancang dlm dakwah itu sendiri..dari sekecil rtugas dan jawatan hingga ke peringkat atasn..kita adlah petugasa Allah untk mentadbir alam ini demi Khilafah islamiah suatu hr nnti, biiznillah. baka kata TG nik aziz "think outside in the box"..

yg pasal pilihnraya p094 baru2 ni, biarlah kte terima "kemenangan" ini dgn hati yg terbuka dan minda positif sbgi satu muhasabah utk kte semua..hakikatnya kita "menang bermaruah"..takbir!

pencinta ilmu said...

hmm..nice artikel ust..terbaek!! (^_^)

pentingnya peranan amilin dlm dlm mghidupkan gerakan jemaah yg bersistematik dan terancang dlm dakwah itu sendiri..dari sekecil rtugas dan jawatan hingga ke peringkat atasn..kita adlah petugasa Allah untk mentadbir alam ini demi Khilafah islamiah suatu hr nnti, biiznillah. baka kata TG nik aziz "think outside in the box"..

yg pasal pilihnraya p094 baru2 ni, biarlah kte terima "kemenangan" ini dgn hati yg terbuka dan minda positif sbgi satu muhasabah utk kte semua..hakikatnya kita "menang bermaruah"..takbir!

Antara Yang Menarik