Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, March 30, 2011

Anda bersalah kerana hari ini anda lahir!

Saya tidak berniat untuk menyanggah atau menafikan kajian yang dibuat oleh sesetengah orang yang Pakar dalam bidangnya, mengenai kajian psikologi manusia berdasarkan keterangan-keterangan tertentu dalam hidupnya. Tahniah atas kajian dan dapatan yang pastinya tidak semborono dikeluarkan segala hasil kajian tersebut.

Misalnya, bagi mereka yang lahir pada 18 Februari pastinya seorang yang kacak, sopan-santun dan memiliki perwatakan yang menarik seperti saya. Saya tidak nafikan, ciri-ciri itu ada pada saya, akan tetapi, saya yakin hidup tidak semudah apa yang kita percaya.

Untuk berjaya, kita memerlukan lebih dari sekadar percaya, iaitu BERUSAHA!! Anda berusaha, anda pasti akan dapat hasil yang anda citakan. Benar seperti Firman Allah Ta'ala di dalam Al-Quran:

Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya. Ar-Ra'du, 13:11.

Hebat bukan? Inilah Islam, mengajar dan mendidik manusia supaya sentiasa mengeluarkan yang terbaik dari diri mereka tanpa perlu bergantung sedikitpun pada nasib diri sendiri yang kononnya malang tak tentu pasal.

Kali ni agak ringkas, sekadar lontaran untuk kita fikir-fikirkan sedalam-dalamnya...

Ingat, untuk berjaya bukan sekadar percaya, tetapi USAHA!!!! Ayuh!!!~


1 comment:

junaidiahmad said...

stuju sgt dengan abg~ ^_^

Antara Yang Menarik