Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, March 1, 2011

Senyum, dengan manis dan hensemnya..




Hidup ini singkat, sedar-sedar dah hujung remaja, kejap lagi dah dewasa, tak lama lagi tua.. (remajakah??) Dalam perjalanan hidup kita ini, sentiasa akan ada suka dan suka, pahit dan manis, menang dan kalah. Memang, kita ada banyak sebab untuk kecewa  dan berduka cita. Tapi tahukah kita, bahawa kita punya lebih sebab untuk suka dan gembira. Kita sentiasa ada harapan, dan kasihNya sentiasa mengingatkan, kita tidak pernah dan tidak akan sendirian.


Apa yang kita perlu lakukan hanyalah membuka mata kita untuk melihat, memaksa akal kita untuk berfikir, dan hati kotor kita untuk merasa. Bukankah hidupnya kita ini kerana kasih dan sayang Tuhan. Tidakkah kita pernah terasa betapa lembutnya sentuhan Allah yang sentiasa membelai dan menjaga kita dalam ingat dan dalam lupa?

Pernah kita meminta untuk hidup? Tidak, tetapi kasihNya yang membawa kita ke dunia. Kita keluar dari perut ibu yang bersusah-payah melahirkan dan membesarkan kita. Tiada apa yang kita bawa ke dunia, tidak mengetahui apa-apa, lalu diberikan telinga, mata dan hati untuk kita bersyukur. Supaya kita berpeluang menghirup udaraNya, berjalan di atas bumiNya, mengenali mereka yang menyayangi dan mengasih kita juga melihat indah dan hebat ciptaanNya.


SubhanaLLah, bumi ini cukup luas, mengapa kita merasa terhimpit dan tersepit? Larilah dari kekusutan pasti akan ada cahaya di hujung jalan.


Kalau tiada rezeki di Perak, di Johor masih banyak. Kalau tiada di Johor, masih boleh cari di Selangor. Kalau tiada rezeki kita di Malaysia pun, di Iran masih ada... (kenapa iran??) Kalau tidak mahu Iran sekalipun, berjalan, terbang dan berenanglah ke mana-mana yang kita suka, asal kita tidak putus asa, dan terus mencuba, pasti kita akan temui bahagian dan bahagia yang dijanjikan Allah untuk kita. Kalau tiada bahagian kita dalam hidup ini sekalipun, jangan putus asa, kerana mati bersamaNya, tetap adalah jauh lebih baik dan bermakna dari dunia dan seluruh isinya..

 Tiada Duka Yang Abadi - Opick


Ayuh, penuhi hidup ini dengan senyuman. Tentu lebih manis dan hensem. Saya dah cuba, dan saya dapat rasa indahnya. Begitu indah hingga tiada ruang untuk dukacita. Asal kita tahu, Dia sentiasa bersama kita. Tengok sahaja betapa hensemnya saya... (serius!!)

Seronok bukan? Berjalan dan berlarilah, bertaburan di muka bumi Allah ini dan lihatlah betapa Dia sangat Mengasihi kita, menyayangi dan memelihara diri kita dengan baik. DenganNya kita hidup, denganNya kita mati!!! InsyaAllah..

Yakinlah dengan CintaNya, kerana cintaNya tidak pernah mengecewakan.

Alangkag Indah - Opick

Jom senyum!! Semanis dan sehensem saya.. (lebih lagi pun takpe!!)

No comments:

Antara Yang Menarik