Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, October 29, 2008

5 Bilion untuk kroni??? Paklah dengan Eurocopter??

desas-desus mengenai krisis ekonomi yang akan melanda dunia semakin dirasai kesannya pada ekonomi global. Rata-rata mengiyakan bahawa krisis ekonomi yang melanda dunia pada ketika ini menjejaskan negara masing-masing. Namun terdapat sebuah negara kerdil yang berlagak sombong, mengkhabarkan dengan bangganya bahawa mereka kebal daripada krisis ekonomi. Walaupun tsunami politik melanda, keruntuhan moral dan kepercayaan rakyat terhadap pentadbiran negara terbabit jelas terpancarn masih lagi Timbalan Perdana Menteri, merangkap Menteri Kewangan Pertama menafikan bahawa MALAYSIA akan terjejas dengan krisis ekonomi.

Sedangkan negara-negara maju yang lain turut mengakui bahawa mereka terjejas dengan krisis ekonomi, seperti China, Korea, Jepun, malah US yang terlebih dahulu merasai kesan daripada kebejatan ekonomi tersbut turut melahirkan rasa tidak senang mereka.

Baru-baru ni, Najib baru sahaja meluluskan peruntukan 5Bilion duit rakyat kepada valuecap sdn bhd. Tindakan ini jelas menimbulkan rasa tidak senang rakyat Malaysia. Hal ini bukan sahaja disebabkan oleh nilai 5Bilion dan ke mana ianya akan digunakan, berbaloi, perlu atau sebagainya....

Malah rasa bimbang dilahirkan kerana tindakan ini mencerminkan sikap dan tanggungjawab bakal perdana menteri Malaysia. Jika awal-awak kagi tindakan beliau tidak mengendahkan nasib rakyat, apakah nasib yang akan menimpa rakyat Malaysia untuk tahun-tahun mendatang.

Disebut dalam suatu surah dalam Al-Quran, Surah Yusuf, tatkala raja pada ketika itu bermimpi, dipendekkan cerita, Nabi Yusuf pada ketika itu mentafsirkan bahawa mimpi tersebut menandakan akan berlakunya krisis ekonomi dan bekalan makanan. Maka Nabi Yusuf mencadangkan agar tumpuan kegiatan ekonomi negara pada ketika itu bertumpu kepada bekalan makanan dan "survival" masyarakat. Maka selepas tujuh tahun, berlakulah krisis ekonomi yang dijangkakan, dan rakyat pada ketika itu serta seluruh unit dalam masyarakat termasuk pembesar dan hamba terselamat daripada bahaya krisis ekonomi tersebut.

Dewasa ini, kemajuan teknologi telah dapat membantu manusia meramal masa depan. Ramalan mengenai krisis ekonomi yang dijangka melanda dunia telah mula menampakkan kesannya. Justeru sebagai pengiktibaran daripada kisah Nabi Yusuf, kerajaan seharusnya menumpukan kepada kegiatan "survival" rakyat dan kelangsungan negara dalam menghadapi krisis. Soal pelaburan dan pembangunan sudah menjadi perkara kedua kerana keperluan pembangunan tidak menjamin "survival" rakyat.

Jika wang rakyat digunakan dengan sewenangnya, kenaikan harga barang tidak dikawal, kroni dijaga dengan baik, pembaziran tenaga dan sebagainya terus berlaku, maka mungkin Malaysialah negara pertama yang akan hancur dek krisis ekonomi yang akan melanda.

Pujian buat Pak LAh kerana menangguhkan usaha menggantikan Nuri dengan Eurocopter. Cukuplah dengan dosa dan kezaliman yang telah kalian(UMNO-BN) lakukan. Buat rakyat MAlaysia, lakukan perubahan, tuntut keadilan, laksana tanggungjawab menukar kerajaan.


Sumber:
Harakahdaily
Utusan
malaysiakini

No comments:

Antara Yang Menarik