Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, April 16, 2009

Daripada diperhamba kepada Memperhamba....

Islam merupakan negara dan Tanah air. Rajanya ialah Allah, petugasnya ialah Malaikat, rakyatnya ialah manusia dan jin, wakil kepimpinanNya pula ialah para rasul dan nabi. Namun pada akhir zaman ini, tugas para rasul dan nabi diwakilkan kepada para ulama'.

Islam sangat mementingkan semangat patriotisme. Semangat patriotisme ini adalah semangat cintakan tanah air dan sanggup berkorban untuk mempertahankan maruah, keselamatan dan kedamaian negara dan rakyatnya. Sentiasa menganggap diri sebagai balaci pejuang tanah air dan sentiasa pula bersedia menyahut apabila dipanggil.

Kesetiaan kepada Raja, merupakan prinsip utama dalam semangat patriotisme ini. Segala perkara yang diperintah oleh Raja menjadi menjadi kewajipan untuk dilaksanakan. Bimbang untuk memperkatakan sesuatu yang buruk terhadap raja kerana takut ditimpa tulah dan dihukum kerana derhaka.

Undang-undang yang diperkenalkan oleh Raja menjadi undang-undang dan peraturan yang sentiasa dipatuhi dan didahulukan. Sebarang arahan dan undang-undang yang bercanggah dengan undang-undang Raja akan terbatal dan tidak perlu dipatuhi tanda kefahaman dan kesetiaan. Undang-undang yang bercanggah ini bukan sahaja ditolak malah pengasasnya dikeji dan dibenci oleh sekalian rakyat jelata.

Meyakini dan memberikan sepenuh kepercayaan terhadap pemimpin yang dilantik oleh Raja. Setiap wakil yang dilantik ditaati dalam keadaan terpaksa ataupun tidak. Malah, bagi mereka yang benar-benar menjiwai semangat patriotisme ini, mereka memberikan kepercayaan dengan penuh rasa kasih dan sayang.

No comments:

Antara Yang Menarik