Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, April 22, 2009

Memperkaya diri dan peribadi...(perlumbaan kedua)

Di dalam sebuah novel sastera bertajuk Perlumbaan Kedua karya Marwilis Hj Yusuf, menceritakan mengenai Tok Kura, sebagai watak utama disamping pelbagai watak haiwan yang "dipinjamkan" akal dan diterjemahkan bahasa perbualan mereka ke dalam bentuk yang mudah difahami.

Perlumbaan kedua ini mengisahkan mengenai ulangan perlumbaan yang sangat masyhur antara kura-kura dan arnab. Pada ulangan pertama, kura-kura tertewas dan keputusan seri 1-1. Lalu diajak kepada perlumbaan ulangan kedua.

Pada kali ini, mereka memilih sebuah bukit untuk dijadikan gelanggang penentuan yang mana satu yang paling handal berlari. Dengan kancil dijadikan pengadil, disaksikan seluruh warga rimba yang ada pada ketika itu, sepurnama tempoh masa diberikan kepada kedua-dua belah pihak. Tok Kura, merupakan pemimpin kaum kura pada ketika itu telah memikul amanah melatih kaum kerabatnya yang ingin bertanding. Dek kerana kesusahan latihan yang diberikan oleh Tok Kura, lama-kelamaan seekor pun tidak sanggup meneruskan latihan, malah Tok Kura dipersalahkan dan diminta oleh kaumnya untuk bertanding sendiri.

Tibalah hari kejadian. Sang Putih sekali lagi dipilih untuk mewakili kaum arnab selepas Ia menjuaraai kejohanan pemilihan antara arnab. Tok Kura tiba lewat ke tempat kejadian, bertongkat dan bergerak agak perlahan(lebih perlahan dari kura-kura biasa)

Dipendekkan cerita, Tok Kura memenangi perlumbaan tersebut dengan menggunakan taktik yang sungguh luar biasa. Seluruh warga rimba bersorak dan kaum kura kembali menerima dan menyanjungi Tok Kura. Tok Kura menang 2 perkara, perlumbaan kedua dan kehormatan dirinya.

Dengan nada terharu bercampur gembira Tok Kura berpesan kepada kaumnya dan semua haiwan-haiwan disitu, "Jika harta yang engkau cari, engkau yang terpaksa menjaganya, jika Ilmu yang engkau miliki, ilmu itu yang akan menjagamu"

Ilmu itu cahaya, jahil itu berbahaya, kaya harta tiada guna, tanpa akhlak penyeri jiwa, indah bukan hanya rupa, malah pekerti amalan mulia...

No comments:

Antara Yang Menarik