Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, April 30, 2009

Siapa kita, dan siapa peduli siapa kita?

Aku dinamakan dengan nama yang diberikan oleh ibu bapa ku. Begitu juga manusia-manusia yang lain, dinamakan oleh orang-orang penting dalam kelahiran mereka sendiri. Dinamakan Singh, richard, leonardo, melissa, fizwan, diana, maimunah, dan sebagainya. Di awal kelahiran, nama-nama inilah yang dipakai.

Ketika sudah mula mampu berinteraksi dan bertindak-balas dengan keadaan sekeliling, maka nama-nama lain pula yang akan muncul. Acu, kak yang, taiko, comel, putih, hitam, muncung, dogol, jebon, pendek, tonjang, dan sebagainya. Sehingga ada yang dipanggil squirt kerana lemah-gemalai lelaki itu berjalan.

Sehinggalah usia meningkat dewasa, pelbagai gelaran yang akan kita terima, refleksi kepada perlakuan kita dan respon kita terhadap sekeliling.

Maka, kita akan menentukan gelaran yang akan manusia lain berikan kepada kita. Ingin digelar bos, maka mengarahlah dan menjadi pulalah kita ketua pengarah. Ingin digelar sweetie, maka berdandan-soleklah muka kita dan penampilan kita yang serba terhias. Ingin menjadi perkasa, atau raksasa, atau mereka yang bercita-rasa sekalipun, semuanya terpulang kepada kita.

Walaupun, sejauh mana kita benar-benar layak untuk mendapatkan gelaran yang baik atau buruk, semuanya bergantung kepada usaha dan pembawaan diri kita, namun pengadil yang akan menilai adalah mereka yang kita gelarkan "masyarakat sekeliling".

Nah, di sinilah bermulanya konflik identiti apabila kita terlalu bergantung kepada penilaian yang diberikan oleh "masyarakat sekeliling". Remaja akan terpedaya dengan budaya mesyarakat sekitarnya. Mahasiswa akan terpedaya dengan masyarakat sekitarnya dan saya juga terpengaruh dengan masyarakat yang ada di sekitar saya.

Kita akan terus berubah dan terpengaruh dengan konflik identiti ini, selagi kita terus menjadikan "masyarakat sekeliling" sebagai subjek utama pembawaan identiti kita. Sebab itu, soalan "Siapa kita, dan siapa yang peduli siapa kita?" perlu kepada jawapan yang tuntas.

Kita adalah kita, dan hanya kita yang peduli serta menanggung akibat daripada siapa kita?

Anda pilih jalan yang lurus, maka persetankan mereka yang memilih jalan bengkang-bengkok. Anda memilih untuk bersama dengan Tuhan yang orang lain tidak nampak, maka persetankan orang lain yang memuja tuhan yang tidak mampu mencipta malah diciptakan...

Siapa kita, dan siapa peduli siapa kita???

No comments:

Antara Yang Menarik