Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Saturday, August 8, 2009

Lelaki yang perkasa, Wanita yang istimewa...

Hidup merupakan satu kitaran sempurna kerana kitaran itu diaturkan oleh Tuhan Yang Maha Sempurna. Dia bebas dari segala bentuk kekurangan dan kelemahan. CiptaanNya yang paling hebat di atas muka bumi ini, tidak lain dan tidak bukan, manusia.

Manusia diciptakan sendiri oleh Allah dengan TanganNya Yang Mulia. Diciptakan Adam dan Hawa sebagai generasi pertama manusia. Maka lahirlah keturunan demi keturunan yang meneruskan kelangsungan umat manusia di atas muka bumi ini. Meneruskan kesinambungan amanah yang diwariskan oleh para Nabi dan Rasul, atau mengikut jejak langkah iblis dan syaitan.

Lelaki dan wanita kedua-duanya adalah manusia yang sama tetapi berlainan sifatnya. Manusia lelaki diciptakan dengan keperkasaan, biarpun ada yang lembut atau kasar, fitrah kejadian lelaki adalah perkasa. Sebaliknya wanita diciptakan dengan kelemah-lembutan dan keistimewaan, biarpun ada yang lembut atau kasar, fitrahnya adalah lemah lembut dan istimewa.

Lelaki miliki sifat akal yang baik, wanita mempunyai sifat hati yang baik.

Sebagai tambahan untuk wanita, tidak cukup dengan sekadar aktif, hebat dan mantap. Malah perlu ada mahal yang dijaga dengan baik. Bagi saya, wanita perlu mengekalkan sifat mahalnya, kerana mahal itu menjadikan wanita lebih wanita dari wanita-wanita yang lain.

Lelaki perlu bijak menggunakan akalnya, bukan kuasa atau tenaga yang ada padanya. Kerana akal lelaki akan menjadikan lelaki, lebih lelaki daripada lelaki-lelaki yang lain.

Lelaki-lelaki lain dan wanita-wanita lain di sini, mungkin sekali merujuk kepada sesuatu yang selain daripada manusia. Ini jelas kerana ada juga lelaki dan wanita yang bukan manusia yang merujuk kepada binatang, jin, mahupun segala macam benda yang bukan manusia.

Jika manusia, maka lelaki perkasa pada akalnya, wanita istimewa pada mahalnya.

1 comment:

AZIZAN & HAFIZAH said...

jom lawati http://www.jombinabadan.com boleh join affiliate kalau sudi

Antara Yang Menarik