Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, March 5, 2010

Kenapa Apakah??


Perasaan membezakan antara manusia dengan binatang. Perasaan juga adalah KPI bagi menentukan sejauh mana seseorang manusia itu hidup ataupun mati. Tanpa perasaan, lebih baik jadi batu atau kayu. Bahkan kayu dan batu pun adakalanya tidak memberikan mudharat sebesar mudharat yang disebabkan oleh manusia yang tidak berperasaan.

Oleh sebab itu, RasuluLlah SAW memerintahkan umatnya supaya menjaga hati. Jika rosak hati, maka rosaklah segala-galanya.

Belum surut kegundahan masyarakat dengan peristiwa syafia humaira yang pergi dalam keadaan yang sungguh menyayatkan hati, muncul lagi satu kes. Kali ini, seorang budak berusia 18 tahun pula yang menjadi mangsa. Kejadian penderaan dan pembunuhan kanak-kanak yang semakin menjadi-jadi ini begitu memilukan, dalam masa yang sama mencetuskan seribu satu persoalan dan penyesalan, kenapa begini jadinya??

Saya tidak pasti virus apakah yang sedang meracuni masyarakat kita pada hari ini, sehingga langsung tidak mempunyai perasaan belas kepada anak-anak kecil. Buang bayi dan penderaan yang membawa kepada kematian ini, bagi saya adalah dosa yang sama sekali tidak akan saya maafkan, sekalipun saya tidak mempunyai hubungan darah dengan mangsa. Hati manusia normal mana yang tidak terhiris apabila melihat anak kecil yang "suci dan bersih" dipukul, ditendang, dipijak-pijak??

Saya pasti, anak kecil itu akan menangis sebaik sahaja dipukul oleh pendera mereka. Bagaimana agaknya perasaan tertuduh apabila melihat anak kecil itu menangis dan meronta, meminta belas supaya dimaafkan dan tidak diperlakukan sedemikan rupa??

"AMPUN PAKCIK!!! SAKIT PAKCIK!!! SAYA TAK NAK PAKCIK!!! PAKCIK!!!" tangisan dan jeritan yang semakin lama semakin perlahan dan akhirnya hilang ditelan kezaliman pemangsa syaitan bertopengkan manusia...



SAYA SAMA SEKALI TIDAK FAHAM!!!

4 comments:

Ahmad Tajuddin Abdullah said...

moga2 ISLAM cepat2 mengambil alih tampuk pemerintahan kat dunia ni...hanya ISLAM mampu mengubah segalanya....

Anonymous said...

salam ziarah orang parit...janji Allah iu pasti sampai juge..yang penting gerak kerja kita

Farid said...

aje nye ye.. Beramal Kerana Allah... :-)

siti sarah said...

takkan settle masalah manusia kalo tidak dselesaikan dgn cara yg dperintah Allah...

KEJAM!!

Antara Yang Menarik