Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, May 11, 2010

Encik Otak cuba berfikir mengenai globalisasi...

Kali pertama saya mendengar istilah globalisasi ialah ketika darjah enam, dalam kelas Bahasa Melayu, Penulisan. Puan Noritawati, ketika itu menjelaskan bahawa globalisasi ini ialah dasar langit terbuka, dan juga mudah difahami sebagai dunia tanpa sempadan. Menurut Kamus Dewan, globalisasi membawa maksud "fenomena yang menjadikan dunia kelihatan mengecil dari segi perhubungan manusia disebabkan kepantasan perkembangan teknologi maklumat". Pembacaan lewat mendapati, istilah globalisasi ini sebenarnya bukanlah sesuatu yang baru di dunia. Malah "Era pertama Globalisasi" dikatakan bermula pada abad ke-19 apabila barat dan eropah mempergiatkan penguasaan mereka terhadap kegiatan ekonomi dunia dan mula memperkenalkan dasar keterbukaan dalam perdagangan.

Apabila kita mengkaji dengan lebih dalam, globalisasi ini ternyata suatu usaha tersusun yang direncanakan oleh barat, khususnya Amerika Syarikat dalam meng"amerika-syarikat"kan seluruh dunia. Bermula dengan kegiatan perdagangan dan ekonomi, menjalar ke struktur budaya dan akhirnya meresap ke dalam seluruh aplikasi kehidupan manusia di seluruh dunia.

Tahun 2000, Y2K menjadi propaganda utama mereka dalam memperkenalkan bidang teknologi maklumat. Di Malaysia khususnya, rakyat sudah boleh menerima kepentingan dan kewajaran bidang Teknologi Maklumat ini sebagai subjek utama yang perlu diajarkan di sekolah-sekolah. Bermula dengan mendedahkan pelajar-pelajar kepada dunia maklumat yang kononnya penuh dengan aktiviti pendidikan dan pelajaran, kini pendedahan kepada dunia teknologi maklumat menjadikan jaringan perhubungan antara manusia menjadi lebih cepat dan meluas.

Secara tidak sedar, manusia sedang dijajah pemikiran, tindakan dan jadual kehidupan mereka oleh dasar globalisasi ini. Mungkin sekali, penulisan ini juga adalah kesan rasukan dasar globalisasi ini sendiri. Dasar langit terbuka ini menyediakan medium terbaik untuk penyebaran fitnah. Hanya dengan satu klik, kita boleh menyumbang kepada penyebaran fitnah kepada hampir kesemua 4 bilion penduduk bumi. Sama ada kita sedar atau tidak, kita sedang berada di dalam dunia yang sangat penuh dengan Fitnah. Fitnah di hujung jari, dan fitnah di mana-mana sahaja.

Dr. Yusuf al-Qaradawi berpendapat:

"Adapun globalisasi, kami melihat - berdasarkan seruannya sehingga ke hari ini - ia adalah pemaksaan penguasaan politik, ekonomi, budaya dan sosial daripada Amerika Syarikat terhadap dunia, khususnya dunia timur dan dunia ketiga, bahkan secara lebih khusus, dunia Islam."

Sudah semestinya, ruang yang terbuka ini perlu dimanfaatkan sepenuhnya oleh gerakan Islam dalam memasarkan produk dan nilai-nilai Islam yang lebih syumul dan sejagat. Justeru pengaruh globalisasi ini perlu dijadikan senjata yang memakan tuannya(Amerika dan Sekutu) sendiri.

Rakyat (malah saya sendiri) seakan dilanda kegilaan dunia teknologi maklumat. Hampir kesemua perbincangan dalam kehidupan seharian kita melibatkan internet dan keterbukaan hubungan hasil dari gerakan globalisasi ini. Sepatutnya, sebagaimana mudahnya fitnah itu tersebar, maka begitu jugalah penyebaran dakwah dan kesedaran. Menjadikan alam maya ini sarat dengan ilmu dan kebenaran.

Kita perlu berhati-hati, dan sentiasa berusaha menyebarkan kesedaran untuk kewaspadaan ini. Dalam masa yang sama, menumpukan usaha ke arah meletakkan Kalimah Allah, tinggi di mana-mana.

Ayuh, belajar untuk mempengaruhi diri dan orang lain, saya berdoa dan berlindung dengan Allah agar kita sentiasa teguh dan tidak terpengaruh....

No comments:

Antara Yang Menarik