Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, May 31, 2010

Bangladesh ikut Pakistan sekat Facebook

Sekurang-kurangnya ada dua (2) tindakan yang boleh kita lakukan untuk mengatasi masalah ini bagi dua kelompok yang berbeza. Pertama, bagi mereka yang masih memiliki akaun facebook, cuba sedaya-upaya untuk menguasai tajuk dan menjadikan facebook ini lebih kaya dengan ilmu dan perkara-perkara yang bemanfaat. Dengan cara ini, kita dapa menyediakan pelan pemulihan (recovery plan) kepada usaha menghancurkan pemikiran dan cara hidup umat Islam.

Kedua, bagi mereka yang tidak menggunakan facebook, teruskan dengan TIDAK MENGGUNAKAN FACEBOOK.. hehe..

Testimoni daripada saya, Facebook sebenarnya telah mencuri begitu banyak masa saya, sedangkan manfaat yang saya dapat daripada Facebook ini hanyalah faedah dari segi hubungan sosial dan jaringan perhubungan antara manusia. Walaupun jaringan sosial ini sebenarnya amat membantu dalam banyak perkara, namun jika dibandingkan dengan mudharat daripada aktiviti membuang masa itu, saya memilih untuk tidak bersosial daripada sosial yang membuang masa, ditambah dengan potensi dipengaruhi oleh aktiviti yang melalaikan dan merosakkan. Jangan salah anggap, saya masih lagi berpendapat bahawa kita perlu bersosial dan mencairkan diri dengan masyarakat. Malah seorang Daie dan ahli gerakan perlu lebih "Sosial" daripada manusia yang lain.

Justeru, langkah apa pun yang kita gunakan untuk aktiviti membina dan mengukuhkan jaringan ini, kita perlu sentiasa berfikir dari pelbagai sudut supaya tidak mudah terjerumus ke dalam pelan-pelan yang telah musuh sediakan untuk memerangkap kita.

Ada seorang teman, yang juga seorang pengguna Facebook, mengingatkan kita dengan katanya yang lebih kurang begini ayatnya, "Jangan terlalu banyak menumpukan masa bermain facebook, sesungguhnya kewajipan itu lebih banyak daripada masa." :-)









No comments:

Antara Yang Menarik