Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, February 25, 2011

IKIM: Abu Bakar Bashir seorang Guru Agama Radikal.

Petang ni ringkas je, daripada saya. Saya belum berkesempatan mendalami dan menambah bacaan mengenai Jemaah Islamiyah Indonesia dan perbicaraan yang sedang hangat berlangsung mengenai seorang tokoh agama yang dikaitkan dengan pertubuhan militan tersebut..


Yang menarik perhatian saya mengenai Ust Abu Bakar Bashir, atau lebih dikenali dengan Ust Abu @ Ust Ba'asyir ini bukanlah kerana dia seorang Jawa(menarik jugak fakta yang satu ni), tetapi latar belakang kehidupan beliau dan perjuangan yang beliau hadapi sehingga ke hari ini. Sedikit mengenai Abu Bakar Basyir, beliau merupakan seorang 'Alim yang dilahirkan di Jombang, Jawa Timur, berumur 73 tahun, dan merupakan pengasas Pesantren Islam Al-Mukmin, juga salah seorang pemimpin Majelis Mujahideen Indonesia, MMI.

Sedikit sahaja yang dapat saya kongsikan di sini, ingin tahu lebih lanjut mengenai insan yang istimewa ini, klik di sini 

Kepada yang rajin membaca, saya ucapkan syabas dan tahniah, kerana membaca pautan di atas akan lebih membantu kenapa anda perlu bersetuju dengan kenyataan saya di bawah ini.

Tadi, saya menunaikan solat Jumaat di Masjid India, Kuala Lumpur, Khatibnya membacakan khutbah di dalam Bahasa Urdu (itupun Bapa Saudara saya yang bagitau, saya tak kenal Bahasa Urdu ni sebenarnya). Khatib tersebut berkhutbah tanpa menggunakan Teks dan sangat bersemangat saya melihatnya. (walaupun tak faham kecuali ketika ayat Al-Quran atau Hadith dibacakan)

(cerita di atas ni sekadar hiasan, cerita yang penting kat bawah ni)

Ketika dalam perjalanan ke Masjid tersebut, saya mendengar berita di Radio IKIM, dalam ruangan berita antrabangsa, lebih kurang pemberita memulakan beritanya begini, "Guru Agama Radikal, Haji Abu Bakar Bashir pada hari ini dibicarakan oleh Mahkamah atas tuduhan terlibat dalam Jemaah Islamiyah yang juga bertanggungjawab terhadap siri keganasan di wilayah tersebut....." ada sambungan, tapi saya tak berapa ingat.

Pantas sahaja otak saya menyerap, Haji Abu Bakar Bashir? Siapa orang ini? Kenapa dikatakan terlibat dengan gerakan militan dan dilabelkan secara "rasmi" oleh Radio Institut Kefahaman Islam Malaysia sebagai Guru Agama Radikal?

Pakcik saya katakan kepada saya, "inilah media, menghukum orang sebelum dibuktikan bersalah. Mahkamah belum buat keputusan dia dah hukum terlebih dahulu,"

Betul, itu satu hal. Kenapalah agaknya Ikim tidak menapis dan meneliti terlebih dahulu teks berita yang ingin dibacakan? Dan, kenapa perlu ditambah Radikal pada title Ust Abu Bakar Bashir sebagai seorang Guru Agama.

Saya bersimpati kepada nasib beliau yang dihukum oleh DUNIA sebelum dibuktikan bersalah. Malah, lebih teruk daripada itu, dihukum bersalah oleh Media Negara Islam Malaysia, yang juga Negara Jiran yang kononnya paling rapat dan media yang melaporkan pula ialah media sebuah Institut Kefahaman Islam yang terkemuka dan paling popular di Malaysia. Apalah nasib rakyat yang menerima berita ini tanpa usul periksa??

Semoga IKIM dan media-media lainnya dapat belajar daripada kesilapan...

Ya Allah, berilah pembelaan kepada pejuang-pejuang agamaMu, jangan biarkan mereka dizalimi Ya Allah...

No comments:

Antara Yang Menarik