Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, October 14, 2009

BERSAMA MEMIMPIN PERUBAHAN - bahagian 2 (situasi selepas)

Dalam konteks perubahan, pertama melalui revolusi, kedua melalui tarnsformasi. Revolusi Iran adalah contoh terbaik untuk menerangkan bagaimana revolusi itu berlaku. Ianya melibatkan perubahan keseluruhan sistem dan pemerintahan sesebuah negara. Sepertimana yang berlaku di Iran. Terdapat beberapa contoh lain yang molek untuk dikaji mengenai revolusi ini antaranya revolusi Perancis (1789 -1799), revolusi Amerika 1763, Revolusi Xinhai 1911, dan revolusi terbesar ialah revolusi Madinah apabila Nabi Muhammad bersama-sama golongan Ansar dan Muhajirin menubuhkan Negara Islam Madinah, yang juga merupakan Negara Berpelembagaan dan diiktiraf sebagai perlembagaan bertulis pertama di dunia.

(lain-lain revolusi dan tokoh-tokoh revolusi dunia, klik di sini)

Jika disorot setiap peristiwa di atas, revolusi ini adalah proses perubahan yang menyeluruh dan bersepadu. Bagi mereka yang tidak mengalami proses itu, pasti akan menamakan revolusi ini dengan gelaran radikal dan sebagainya. Namun, bagi mereka yang berada di tempat kejadian, misalnya rakyat Iran sekitar tahun 1963, kesemuanya menjulang Ayotullah Khomeini sebagai wira dan sanggup turun ke jalanan beramai-ramai sebagai tanda protes terhadap penangkapan beliau pada Jun 1963.

Tuntutan Ayatollah Khomeini untuk dilakukan beberapa pindaan dasar pemerintahan Shah Iran pada ketika itu telah membangkitkan kesedaran rakyat untuk bangkit menggulingkan kerajaan. Penangkapan Ayatollah Khomeini juga berpunca daripada pengisyhtiharan terbuka beliau terhadap Shah Iran, sebagai "Pemula Proses Kehancuran Islam Di Iran"

Seruan ini disambut dengan baik oleh rakyat Iran sehingga membawa kepada proses penggulingan dan akhirnya kerajaan Islam Iran terbentuk setelah hampir 20 tahun rakyat menderita sehingga mengakibatkan ribuan nyawa terkorban. Demonstrasi 2 Juta rakyat Iran pada akhir 1970-an telah menjadikan undang-undang Islam sebagai yang tertinggi dan satu-satunya undang-undang yang diterima di Iran.

Sebagimana proses revolusi, Proses tranformasi juga memerlukan kepada pertembungan idea. Transformasi boleh berlaku sekiranya rakyat tidak berpuas hati dengan corak pemerintahan sedia ada dan ingin menukar selera kepada parti pemerintah yang baru.

Contoh terkenal proses tranformasi ini ialah kemenangan Barrack Obama di Amerika Syarikat. Rakyat Amerika memilih Parti Demokrat dalam Pilihanraya Presiden dan menolak parti republikan yang sebelum ini memrintah Amerika Syarikat. Di Jepun, Parti Liberal Demokratik Jepun(LDP) yang telah memimpin Jepun lebih 50 tahun sejak perang dunia ke-2 tewas kepada Parti Demokratik Jepun (DPJ) dalam pilihanraya september tahun ini dan Fukio Hatoyama telah dipilih menjadi Perdana Menteri yang baru.

Daripada dua contoh di atas menunjukkan sebenarnya proses transformasi itu adalah proses biasa yang akan dilalui oleh setiap kerajaan yang ada di dunia.

Di Malaysia, status perjuangan masih lagi berada di dalam mood transformasi, PAS sebagai parti pembangkang yang konsisten sejak lebih 50 tahun di Malaysia memilih untuk menentang dengan cara yang baik (muwajahah silmiyyah) melalui pendekatan pilhanraya. Sekiranya rakyat memilih untuk melakukan perubahan, sudah pasti PAS dan Pakatan Rakyat yang baru ditubuhkan itu akan mengikut jejak langkah Parti Demokrat Amerika dan juga DPJ di Jepun.

Sekiranya proses transformasi berlaku, maka Malaysia dan semua badan-badan yang bertanggungjawab terhadap pemerintahan negara ini akan kekal berada dalam sistem demokrasi berparlimen dan juga Raja Berlembagaan. Maknanya, peranan ketiga-tiga badan akan diteruskan seperti yang sewajarnya ia berlaku. Adapun, Dewan rakyat dan Dewan Negara pada ketika itu boleh menggubal dan meminda Akta dan Dasar negara sekiranya perlu bagi memastikan corak pentadbiran yang ditolak pleh rakyat ditukar sepenuhnya.

No comments:

Antara Yang Menarik