Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, October 13, 2009

BERSAMA MEMIMPIN PERUBAHAN - Pengenalan

Walaupun keadaan trafik di lebuhraya pemikiran Mahasiswa UKM pada ketika ini sarat dengan pelbagai aktiviti muat turun 'peperiksaan', situasi berbeza dicatatkan di Kampung Pemikiran Encik Otak. Seakan tidak terpengaruh dengan mood peperiksaan, Encik Otak dilihat semakin sibuk mengatur laluan untuk mencari jalan menuju ke Tranformasi Mahasiswa '09.

Keadaan negara pada ketika ini semakin nazak. Siri-siri kebinasaan sudah mula jelas kelihatan. Bagan Pinang yang diharapkan menjadi pencetus transformasi telah berubah menjadi bukti kegagalan sistem hidup dalam masyarakat di Malaysia. Hasil bacaan dan laporan awal menunjukkan, hakikatnya pengundi-pengundi di Bagan Pinang sememangnya benar-benar inginkan Tan Sri Mohd Isa Samad mewakili mereka. Dakwaan berlakunya penyelewengan dan penipuan, termasuk siri-siri pergaduhan yang dimulakan oleh UMNO, sebenarnya bukanlah faktor utama kekalahan PAS dalam Pilihanraya Kecil itu.

PAS kalah disebabkan pengundi di Bagan Pinang menolak agenda perubahan oleh Pakatan Rakyat. Mereka lebih senang dan selesa dengan Tan Sri Isa Samad, walaupun terbukti rekod buruknya dalam arena politik tanah air.

Semua pihak perlu menyedari bahawa, kita sebenarnya telah dihukum oleh perbuatan kita sendiri. Anehnya, kita merasakan hukuman itu sebagai perkara biasa malah ada yang berbangga dengannya. Kecacatan demi kecacatan menimpa sistem hidup masyarakat di Malaysia pada ketika ini. Paling teruk terjejas, deria untuk membezakan antara najis dan makanan.

Sebagai Mahasiswa yang mendokong kebenaran dan keadilan, kita tidak boleh terjerumus ke lembah yang membinsakan ini. Untuk itu, kita perlu mempersiapkan diri kita dengan segala kelengkapan yang perlu supaya agenda perubahan dapat dibawa dengan baik.

Memetik kata-kata Presiden Gamis, Sdr Mohd Idris Mohd Yussoff, "Mahasiswaperlu memimpin perubahan, namun perubahan itu mestilah dipimpin dengan kefahaman," Ujar beliau dalam konvensyen Trans '09 di Shah Alam, baru-baru ini.

Perjuangan memimpin perubahan ini sememangnya perlu berlandaskan kefahaman yang didahului oleh kesedaran. Generasi sahabat dipimpin oleh RasuluLlah sehingga berjaya melakukan perubahan terbesar di dunia kerana mereka faham akan tuntutan perjuangan itu dan sedar akibat yang akan menimpa sekiranya gagal berbuat demikian.

Mahasiswa juga perlu sedar, kegagalan agenda transformasi ini akan mengundang bahaya dalam diri dan masyarakat, kini dan akan datang.

No comments:

Antara Yang Menarik