Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, May 11, 2010

Bagaimana perlu Encik Otak mulakan???

Sudah sekian lama Encik Otak memintal urat saraf dan menghubungkan antara neuron yang ada pada tubuhnya. Setelah menyemak laporan kegiatan Encik Otak, didapati aktiviti Encik Otak sudah tidak semeriah dulu. Beberapa insiden yang berlaku mengekang Encik Otak untuk berfungsi dengan baik. Lalu pemeriksaan menyeluruh dijalankan untuk mengesan sektor yang mengalami masalah.

Laporan lengkap pemeriksaan menyeluruh tersebut masih lagi belum disiapkan sepenuhnya, namun beberapa punca dan faktor utama telah pun berjaya dikenal pasti. Antara faktor paling utama, jaringan sosial sudah berkurangan menyebabkan Encik Otak semakin kerap menjalankan proses pintalan secara solo. Encik Otak pula hanya akan lebih giat memintal sekiranya berdepan dengan konflik yang dialami dalam perhubungan sosialnya.

Faktor kedua mengikut turutan keutamaan, dominasi Encik Otak dalam peranannya sebagai penggerak utama telah diganggu oleh beberapa sektor yang cuba mengambil alih tempatnya. Emosi antara yang paling kuat mencampuri urusan, dibantu oleh faktor cuaca yang agak lembap dan panas. Semuanya menyumbang kepada pembentukan suasana kerja yang tidak kondusif. Cuaca yang lembap dan panas ini pula berpunca daripada salah faham yang timbul antara Encik Mulut dan Encik Usus. Seringkali Encik Mulut gagal memahami kehendak dan keperluan sebenar Encik Perut menyebabkan Encik Usus gagal melaksanakan tugasnya dengan baik.

Namun begitu, Encik Otak mula berfikir dan merancang untuk menyelaraskan kembali seluruh sektor supaya kerjasama dan hubungan antara sektor dapat diperbaiki dan dikemaskini. Sudah sampai masanya untuk Encik Otak melakukan rombakan terhadap polisi dan sistem yang diamalkan. Proses rombakan terbesar akan berlaku dalam masa yang terdekat, tetapi mungkin sebelum rombakan terbesar itu berlaku beberapa rombakan kecil perlu dilakukan supaya dapat menyediakan ruang dan platform yang sesuai untuk menerima dan melakukan rombakan terbesar itu nanti.

Selain daripada melakukan rombakan, Encik Otak juga mendapati pembantu-pembantu yang selama ini membantu melicinkan perjalanan proses pintalan sudah jarang digunakan. Agak lama Encik Nota dan Encik Jadual tidak berhubung, mungkin khidmat Encik Nota dan Encik Jadual perlu dimanfaatkan kembali di samping mengadakan beberapa siri latihan yang mampu meningkatkan kualiti dan efficiency kerja-kerja Encik Nota dan Encik Jadual.

Sebenarnya beberapa siri retreat telah pun diadakan beberapa minggu yang lalu, hasil daripada retreat tersebut banyak kelemahan-kelemahan yang telah dikenalpasti. Walaupun, berdasarkan laporan yang telah dibuat, prestasi dan mutu persembahan Encik Otak masih lagi berada di tahap yang memuaskan, namun untuk memastikan proses pendakian ke puncak menjadi lebih lancar dan laju, maka proses penambahbaikan perlu dilakukan segera.

Encik Otak menyedari bahawa, untuk menawan puncak yang tertinggi, ada harga yang perlu dibayar. Biarpun terpaksa berdepan dengan risiko kehilangan, kerugian, tersalah dan terkalah, namun pendakian perlu terus dilakukan. Tidak perlu kecewa dan berputus asa, kerana rahmat Allah di mana-mana.Justify Full

Encik Otak yakin dengan janji Penciptanya, bahawa hidup ini sementara dan bekal yang dibawa hanyalah amal dan taqwa. Sekalipun tewas, biarlah nyawa diambil ketika tempoh percubaan...


Maka, bermulalah pintalan Encik Otak memandu jalan hidup tuannya....

3 comments:

sarah said...

bersenam mungkin bleh mngembalikan stamina encik otak dan Encik asid laktik dh bnyak sgt kat sendi2 tuuh..kembali cergas n Encik Otak cerdas

Ahmad Tajuddin said...

wargh..ayat encik otak benar2 berotak....tapi xpe,ti rehat la betul2 kt depan Kaa'bah sana...kasi teurai simpulan otak2 encik otak...

farid said...

sarah: saranan yg berguna.. :-)

Ata: haha, misi retreat terhebat encik otak.. selamat berrjuang ye.. :-)

Antara Yang Menarik