Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, January 15, 2009

Berakhirnya satu lagi Pilihanraya...

Jam menunjukkan pukul 5.30 petang. setengah jam yang lalu, tempoh pengundian di UKM telah berakhir, dan peratus keluar mengundi(angka tidak rasmi) di ukm adalah sebanyak 74.89%. Tahniah kepada Mahasiswa UKM kerana telah menjalankan tanggungjawab kepada UKM dan juga tanggungjawab kepada diri sendiri. Namun, malang buat mereka yang tidak mengambil berat dan juga kepada mereka yang gagal membuat keputusan di atas penilaian sendiri. Pemilihan pemimpin seharusnya menjadi tanggungjawab semua manusia dan, kita selaku Mahasiswa perlu terlibt secara aktif dan bebas daripada segala bentuk paksaan dalam memilih pemimpin yang sepatutnya.

Terlalu banyak peristiwa dan kejadian yang berlaku semasa pilihanraya kali ini, ada yang pahit tak kurang juga yang manis. Semalam, sahabat karib saya, terlibat dalam kemalangan sewaktu mereka berdua dalam perjalanan ke kuliah. Saksi yang berada di tempat kejadian melaporkan bahawa sememangnya pemandu van yang merempuh motosikal sahabat saya bersalah kerana melanggar lampu merah. Sudahlah tidak mahu mengaku bersalah, ada pula pegawai polis yang tampil untuk membela pemandu wanita tersebut. Walaupun kenyataan ini agak bersifat perkauman bagi sesetengah pihak, namun saya ingin mengajak kalian semua untuk merenung. Inilah akibatnya sekiranya kita gagal berfikir secara rasional dalam tindakan dan kehidupan kita seharian.

Polis tersebut, berketurunan india, mengarahkan agar pengguna-pengguna jalanraya ketika itu mengalihkan van ke tepi jalan. Menurutnya, ia adalah bertujuan untuk mengurangkan kesesakan jalan raya. Hakikatnya, van tersebut adalah bahan bukti yang tidak boleh dialih melainkan setelah mendapat kebenaran polis trafik yang bertanggungjawab. Kebetulan pegawai polis tersebut bukan polis trafik. Mujur ada Sdra Fikah, calon GMUKM, yang juga menuntut di FUU. Fikah menuntut agar polis tersebut bertanggungjawab, walaupun menerima ugutan daripada pegawai polis tersebut.

Baik, apa pengajaran yang perlu kita lihat daripada insiden tersebut?

1. Berfikir secara rasional dan bersikap professional. Rasional meksudnya fikir dalam-dalam berdasarkan hujah dan alasan yang kukuh. Profesional pula, tidak mementingkan diri atau apa-apa yang berkaitan dengan diri.

2. Kalau dah salah, cepat-cepat mengaku salah. Dengan tidak mengaku salah, kita telah menambah kesalahan dan menyebabkan kesan akibat kesalahan itu bertambah parah.

Situasi ini sepatutnya menjadi iktibar kepada kita semua dalam setiap perbuatan kita seharian. Mengundi secara rasional, bercakap secara rasional, bersikap profesional dan akur dengan kesalahan kita.

No comments:

Antara Yang Menarik