Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, January 30, 2009

Cabaran kesempitan ruang otak untuk berfikir..-episod 3

Pagi tadi Ali bermesej,

"slm, yid, aku tlupa nk tnya jwpn ko pasal pesakit aids yg perlu diasingkan. ada jwpn?" sender: ali(bukan nama sebenar) +601........ Received: 06:15:00.31 01 2009.

"Pagi-pagi buta dah mesej, nasib baik dia mesej, kalau tidak, bergajahlah subuh aku," keluh aku agak kecewa dengan prestasi subuh di rumah.

Aku bingkas bangun dan bertemu dengan Tuan punya segala kehidupan dan kematian. Sejurus selepas solat, tangan aku pantas mencapai handset Nokia3500classic(AstaghfiruLlah, barang boikot) dan melihat semula mesej yang Ali kirim awal pagi tadi.

Lantas mengingatkan aku mengenai jawapan balas seorang ulama' yang juga merupakan seorang mufti di Perak, beliau pernah menyamakan kes menangani pesakit aids seperti menangani pesakit kusta dengan cara meletakkan mereka di sebuah pulau terpencil untuk tujuan Isolation.(betul ke istilah ni)

Begitu juga penyakit AIDS yang mudah dijangkiti akan tetapi tidak akan berjangkit kecuali melalui 4 cara(boleh ke pusat kesihatan kalau nak tahu lanjut). Kaedah ini sebenarnya adalah lebih baik, namun dengan teknologi yang ada pada ketika ini, kita sudah tidak lagi memerlukan sebuah pulau, cukup dengan sebuah bangunan atau pusat yang dapat mengasingkan pesakit-pesakit AIDS.

Lalu saya pun membalas, "AIDS penyakit bjngkit, tp xkn bjngkit kalu xda org utk djangkiti. asingkn bkan utk pmulauan tp utk tujuan kesihatan, aku rs psakit AIDS yg teraniaya pn xnk menganiaya..betulkn kalu salah"

Bagi saya, keengganan dan keingkaran kita melihat isi kandungan ajaran Islam adalah punca sebenar dan kekangan utama terhadap potensi pemikiran dan kemajuan hidup manusia. Orang Islam sejati tak pernah rasa putus asa, tak pernah ada sifat rendah diri yang melampau, dan tiada yang akan dapat menghalangnya daripada membuat sesuatu selagi mendapat izin Allah.

Orang Islam sejati juga akan sentiasa cuba memperbaiki diri, mengubah kebobrokan masyarakat dan sentiasa pula memartabatkan Ilmu.

Kekuatan muslim tidak terbatas, kerana dia berlindung dengan Raja Yang tidak terbatas Kuasa dan Pengetahuannya, dan juga Raja kepada segala Kerajaan.

Ayuh, berfikir dalam ruang otak yang luas yang disediakan oleh Tuhan untuk Islam!!!

No comments:

Antara Yang Menarik