Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, January 16, 2009

PRK 2009: Mahasiswa Memberi Isyarat ingin Perubahan!!!

Tirai Pilihanraya UKM 2009, secara rasminya berlabuh kira-kira jam 12 malam tadi. Pilihanraya kampus 2009 pada kali ini ditutup secara rasminya apabila Timbalan Naib Canselor UKM yang baru, Prof Dato' Dr Mohammad Abd Razak mengumumkan keputusan rasmi pilihanraya kampus pada kali ini.

Keputusan pilihanraya kampus pada kali ini masih berpihak kepada aspirasi atau yang diberi jolokan calon sistem. Sebanyak 34 kerusi dipertandingkan dengan 3 kerusi terlebih dahulu dimenangi oleh Mahasiswa tanpa bertanding, manakala satu lagi kerusi dinafikan oleh urusetia pemilihan. Secara keseluruhan, Mahasiswa menambah sokongan dan undian kepada 12 kerusi berbanding hanya 4 pada sesi lepas. Manakala Aspirasi memperoleh 21 kerusi.

Aspirasi kehilangan taringnya apabila ramai figura mereka yang tumpas, termasuk sdr Nazif, dan yang lebih menarik adalah monopoli kerusi umum tahun 3 berjaya dipecahkan oleh Mahasiswa. Peratusan jumlah undi popular juga meningkat mendadak, di mana hanya satu kerusi sahaja yang menurun dari segi peratusan jumlah undian.

Mesej perubahan yang dituntut oleh Mahasiswa tampak begitu jelas diterjemahkan dalam bentuk undian dalam pilihanraya pada kali ini. Kesatuan dan perubahan yang ingin dibawakan oleh GMUKM disambut baik oleh Mahasiswa.

Namun begitu, ingatan juga pesanan buat Mahasiswa/i tahun 1 sekalian, bebaskan diri anda daripada belenggu paksaan dan ugutan. Saya sebutkan begini kerana aspirasi memperolehi majoriti mudah hasil undi pelajar tahun 1 yang diugut dan dipaksa melalui 18 buah kerusi yang dipengaruhi secara langsung oleh pelajar tahun 1.

Ternyata 12 perjumpaan haram yang dibuat oleh kolej-kolej, serta manipulasi fakta dan cerita kepada pelajar tahun 1 berjaya memastikan dominasi Aspirasi dalam PMUKM kali ini. Sekalipun bakal menerima tentangan dan cabaran daripada 12 MPP Mahasiswa yang pastinya akan berjuang untuk Mahasiswa.

Harapan dan sandaran Mahasiswa ke atas 12 MPP ini amat tinggi. Pelbagai isu perlu diperjuangkan dan ditangani, di samping manifesto yang perlu dilaksanakan dalam tempoh setahun dari sekarang. Besar kemungkinan, pihak HEP dan KPT akan menggunakan kuasa mereka untuk memendekkan tempoh jawatan PMUKM. Namun begitu kita tetap mengharapkan, sekalipun karenah birokrasi menanti MPP Mahasiswa, perjuangan dan perubahan tetap akan menjadi agenda utama dalam PMUKM kali ini. Bersatu Berubah!!

2 comments:

asSakeenah said...

Assalamualaikum..

Benar..ramai lagi sahabat thn 1 yg msh takut tp yg berani dan bersatu berubah x kurang hebatnyer...

Semoga kita semua terus thabat dlm perjuangan..

angkatan mahasiswa melayu bersatu said...

adoyai fitnah

Antara Yang Menarik