Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, January 29, 2009

Cabaran kesempitan ruang otak untuk berfikir..

Baru-baru ini, saya bertemu dengan seorang teman yang sama-sama belajar di UKM tetapi di fakulti berbeza. Dia menyebut tentang kebesan bersuara dan berfikir sambil mengulas bahawa kemunduran umat Islam pada hari ini adalah disebabkan kesempitan ruang otak untuk berfikir. Dia turut menegaskan bahawa sebenarnya kekangan pemikiran ini adalah berpunca daripada ajaran Islam.

Islam menurutnya, meletakkan terlalu banyak sempadan dan batas pemikiran terhadap manusia. Kenapa perlu begini, dan tidak begitu? Sambil mengemukakan contoh, kenapa perempuan terlalu dikawal daripada terlibat dan bercampur-gaul dengan masyarakat? Kenapa Islam meletakkan garis panduan yang terlalu bersifat objektif seperti hukum potong tangan kepada pencuri, dan sebatan 40 kali kepada mereka yang terlibat dengan arak?

"Betul kata kau," celah saya menarik perhatian.

"Ada lagi, Bukankah Islam inginkan keadilan, jika keadilan itu mampu dicapai tanpa memotong tangan pencuri, adakah Islam akan mengiktiraf hukuman itu? Satu lagi perkara yang dia kurang berpuas hati ialah berkenaan perintah menjauhi pesakit AIDS. Baginya, orang-orang yang menghidapi penyakit AIDS tidak seharusnya diasingkan daripada masyarakat dan perlu kepada perhatian," tambah sahabat saya.

Mendengar keluhan sahabat saya itu, saya menarik nafas dalam-dalam dan perlahan-lahan saya hembus sambil mengucapkan Istighfar dalam hati. Ya Allah bantulah hambaMu ini.

"Aku rasa kau betul, cuma aku tak setuju meletakkan ajaran Islam sebagai punca," jelas saya menimbulkan kontradiksi pandangan.

"Dalam Al-Quran Allah Ta'ala menggunakan pendekatan yang berbeza untuk ayat yang bersifat keterangan dan hukuman. Bagi ayat yang bersifat perintah dan hukuman, Allah Ta'ala gunakan Taqwa dan Iman sebagai pengikat kepada hambaNya," ujar saya sambil membawakan contoh perintah puasa dan melaksanakan hudud.

"Allah Ta'ala kaitkan hukum berpuasa (ayat 183 - Surah Al-Baqarah) dengan ketaqwaan dan Allah Ta'ala cela mereka yang meninggalkan hukum hudud dengan perkataan 'kafir', 'zalim', dan 'fasik'(ayat 44,45, 47, Surah Al-Maidah). Ini menunjukkan kehebatan dan kebijaksanaan Allah Ta'ala dan bertujuan ingin menguji keimanan hambaNya," sambung saya lagi.

"Habis tu, kat mana ruang untuk hambaNya berfikir kalau semuanya bersifat ketentuan dan perintah?" soal sahabat saya inginkan penjelasan.

sambung esok...


1 comment:

Anonymous said...

haha...suspen la....
bole pulak sambung2 esok. hehe. xpe2,teman nunggu ye?=p

Antara Yang Menarik