Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, January 29, 2009

Cabaran kesempitan ruang otak untuk berfikir..-episod 2

"Bagi aku, kekangan pemikiran ini jugalah yang menyebabkan kegagalan umat Islam untuk respon kepada isu-isu semasa. Sudahlah gagal menjawab isu, gagal pulak mempertahankan saudara-saudara seagama yang tertindas," tambah Ali yang semakin kuat dia mengenengahkan pandangan dia.

"betul, dan terpulang sebenarnya, bagaimana kita melihat sesuatu," ujar saya mengalah dengan cabaran Ali.

Ali tersenyum bangga kerana akhirnya saya mengiyakan kenyataan dia sebentar tadi.

"tapi, jangan lupa dalam Al-Quran juga ada ayat-ayat yang bersifat keterangan. Allah Ta'ala menerangkan kepada kita tentang kejadian manusia, penciptaan alam semesta, dan segala sistem cakerawala yang sebenarnya terlalu kompleks dan unik,"balas saya cuba menerangkan kembali.

"Perkataan pertama yang diturunkan kepada pesuruhNya RasuluLlah SAW, 'bacalah', Allah Ta'ala turunkan khusus buat manusia bukan sekadar untuk memenuhi tuntutan membaca memenatkan mata, tetapi untuk memahami dan belajar perkara-perkara yang kita tidak tahu. Allah Ta'ala tidak pernah meletakkan had bacaan yang perlu kita baca sebaliknya menyuruh kita membaca dengan NamaNya Yang Menciptakan. Sebab, segala benda dan perkara adalah diciptakan dan ditentukan Allah Ta'ala. Allah Ta'ala mengajarkan manusia perkara yang kita tidak tahu,"ujar saya lagi.

"Antara buktinya Allah Ta'ala sebut matahari seperti pelita dan bulan bercahaya. Dan terbukti hasil kajian saintis bahawa Mataharilah yang mengeluarkan cahaya dan dipantulkan oleh bulan. Kajian yang dibuat 1000 tahun lebih lewat daripada ayat Al-Quran yang diturunkan. Ada umat Islam fikir pasal hal ni?" Ali menggeleng tanda setuju.

"Deria manusia terbatas dan hampir mustahil untuk memikirkan segala-galanya, justeru kita perlukan bantuan daripada Zat Yang Lebih Berkuasa. Sepertimana orang buta perlukan bantuan orang celik, sudah tentu manusia yang derianya terbatas, perlukan bantuan Allah Yang Maha Melihat, Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana," ujar saya mengemukakan cadangan penyelesaian.

Namun, saya jelaskan lagi, bahawa dalam soal hukuman tiada kompromi kerana hanya hukuman dan ketetapan seperti itu sahaja yang terbaik untuk manusia. Berbeza pula dalam hal kehidupan dan penciptaan. Allah Ta'ala mengajak manusia untuk berfikir seluas-luasnya. Memerhatikan segala penciptaan supaya dapat mencapahkan pemikiran selain dapat meningkatkan keimanan.

"Hakikatnya, Allah Ta'ala Maha 'Adil dan Maha Bijaksana. Dia menurunkan Al-Quran untuk bacaan semua manusia dan memelihara Al-Quran dari saat penurunan hinggala hari kiamat. Tidak seperti kitab agama hindhu yang hanya boleh dibaca oleh golongan tertentu, tidak juga seperti ajaran buddha mahupun kristian yang sentiasa berubah-ubah mengikut zaman," balas saya.

Saya kemudiannya menerangkan betapa hebatnya Kuasa Allah Ta'ala yang memelihara kitabNya sehinggakan setiap keraguan dan penyelewengan terhadapnya sentiasa akan diperbetulkan. Belum ada yang mampu mengubah isi Al-Quran, apa lagi cuba membawakan sesuatu yang setanding dengannya.

Umat Islam pada masa kini memang mundur, tetapi bukan disebabkan oleh ajaran Islam, tetapi mereka mundur disebabkan mereka kurang mengambil pengajaran daripada Al-Quran. Walaupun orientalis gagal meminda Al-Quran, tetapi mereka berjaya membawa umat Islam jauh daripada Al-Quran. Manifestasi penghayatan umat Islam terhadap Al-Quran dan sunnah sahaja yang akan membawa umat Islam keluar daripada belenggu masalah yang ada.

Jalan keluar kepada kegagalan sistem kehakiman, krisis ekonomi, peningkatan jumlah jenayah, kebejatan sosial, masalah rumah tangga, krisis rumah hijau dan keamanan dunia semuanya mampu diselesaikan dengan Islam sekiranya umat Islam menerima ajaran Islam seluruh dan sesungguhnya.

Ali akhirnya mengangguk tanda setuju. Namun begitu, sebelum kami berpisah, dia mengajak saya untuk memanjangkan perbicangan ini.

"Aku tertarik dengan statement Islam sebagai sumber penyelesai masalah, boleh kita bincang lagi lain kali?" soal Ali menutup perbincangan walaupun kerut pada dahinya belum terlerai semuanya.

"Takde hal punya," balas saya sambil tersenyum. Dalam hati saya berbisik, agak-agaknya sampai tak mesej? Perlu belajar banyak lagi...

Ya Allah, berikan aku Taufiq dan HidayahMu...


2 comments:

Anonymous said...

tiba2 dan kebetulan lebih kurang pulak point kita last2 tu ek? hehe...

bout kitab dan perbezaan antara yang baca,faham,amalkan, dengan yang tak baca/xfaham apa yang dibaca. huhuhu....

Anonymous said...

tiba2 dan kebetulan lebih kurang pulak point kita last2 tu ek? hehe...

bout kitab dan perbezaan antara yang baca,faham,amalkan, dengan yang tak baca/xfaham apa yang dibaca. huhuhu....

Antara Yang Menarik