Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, January 13, 2009

Politik Perkauman Sempit.

Petikan daripada risalah ini dikeluarkan oleh Chinese Comunities Students Council, CCC, sebuah persatuan Mahasiswa Cina di UKM. Risalah ini pada asalnya diterbitkan dalam bahasa cina dan diterjemahkan oleh pimpinan GMUKM yg juga berbangsa Cina. Dalam risalah ini, CCC menyeru Mahasiswa Cina untuk bersatu dan menerapkan fahaman perkauman yang sempit. Saya menempelak sekeras-kerasnya risalah ini, kerana kita sepatutnya hidup saling tolong menolong kerana sememangnya kita semua sentiasa memerlukan antara satu sama lain tidak kira apa pun warna kulit, fahaman ideologi, mahupun agama. Walaupun kita diciptakan pelbagai, tetap hubungan yang baik antara manusia itu menjadi perkara penting untuk mencapai kesejahteraan. Malah, persaudaraan adalah perkara pertama yang diajarkan oleh NAbi Muhammad kepada umatnya.


RISALAH CCC YANG DIEDARKAN SEMASA PRK 2008/2009

'Mahasiswa Kaum Cina di UKM sudah makin kurang,

Jika kita tidak bersatu padu,

Suara kita akan menjadi makin lemah!

Ini apa yang anda nakkan?

Kami(CCC) perlu sokongan anda

Kerana bersatu teguh, bercerai roboh!

Undi anda adalah penentu bagi kita'

Adalah amat menyedihkan, mahasiswa yang sepatutnya berfikiran matang dan membuka masih menggunakan isu perkauman lagi. Saya mengaku, kaum, bangsa dan agama adalah amat penting kerana itu merupakan akar kita.

2008/2009 PRK

Dalam UKM , ada 2 aliran utama…aliran 'biru' dan aliran 'hijau'

Pengenalan aliran biru

  1. memegang kuasa selama 5 tahun di UKM
  2. memegang prinsip perbincangan utk menyelesikan masalah antara 3 kaum, menyelesaikan masalah dng cara 'win-win'
  3. percaya bahawa perbincangan adalah cara utk selesaikan masalah pihak pentadbiran dan mahasiswa
  4. tidak setuju dgn mogok, membangkit emosi, menyerang peribadi utk menyelesaikan masalah dan mendapat sokongan
  5. tujuan –student welfare..oleh sebab aliran biru adalah terdiri dpd 3 kaum..maka blh berbincng dgn pihak pentadbiran UKM

kekawan aliran biru

kelab aspirasi

-berjuang utk kaum, spt UMNO

-dahulu sertai PRK dgn nma TSB

-guna polisi bkerjasama dgn kaum lain, percaya bhw hanya guna cara yg dipersetujui oleh 3 kaum, barulah boleh mencapai perpaduan Bangsa Malaysia

CCC(Chinese Community Student Committee)

-kita adalah ccc

-satu-satunya persatuan yang mewakili suara mahasiswa cina

-mempertahankan hak kaum maha cina, hak dan kebajikan persatuan cina

-CCC juga satu-satunya persatuan yang boleh diterima oleh pihk pentadbiran, hanya penerimaan dan pengakuan pihak pentadbiran baru boleh memastikan suara maha cina boleh disampi kpd mereka

PAH(perwakilan agama hindu)

-satu-satunya persatuan India

-pah menjaga kebajikan dan hak India

-pah dan aspirasi mpnyai ideology yg sama, iitu perpaduan kaum, merapatkan hbgan masing2, mewujudkan bangsa Malaysia

Pengenalan pakatan hijau

GMUKM/ IPU/MAMPU

-memperjuangkan pengajaran islam, seperti PAS

-mengimbas kembali sejarah, pakatan hijau hanya guna islam sbg ideology di kampus.Utk menmcapai mtlamat ini, berharap bkerjasama dgn CCC, tapi CCC menolak, kerana ideology islam bertentangan dgn tradisional dan kehidupan bg kaum cina, seterusnya akan menghadkan kebebasan maha cina di kampus

-pernah mengadakan mogok dan demonstrasi bg menhalang student menjalankan aktiviti , spt party

-mengumumkan bhw terdiri dpd 3 kaum, ttp tulang belakang masih ideology islam yg lama.tdk dpt memuaskan semua maha, terlupa hak dan kebajikan kaum lain. Kerana dlm islam…hanya muslim boleh mendominasikan non-muslim, tidak boleh ada keadaan berkongsi kuasa

Dlm era pentadbiran ideology islam, budak ukm dilabelkan sbg student yg agrresive. Oleh sebb itu, student ukm mengalami masalah tiada kerja selepas graduate.

SAYA LIHAT KAU CAKAP APA!

  1. GMUKM mengumumkan bhw terdiri dpd semua kaum dan semua agama. Tapi, GMUKM itu bergabung dgn MAMPU itu memang satu kenyataan yg tidak dpt dinafikan, dan MAMPU memperjuangkan islam. Ingin bertanya persatuan yg tipikal islam akan bergabung dgn siapa? Semestinya bukan pakatan biru…kerana pakatan biru selalu percaya prinsip bertoleransi dan perbincangan..oleh itu mereka masuk GM, dan 'tukar sup tak tukar ubat'(proverb cina) ditadbir oleh parti yg sama –MAMPU…sama org sama group – gantung kepala kambing jual daging anjing.
  2. GMUKM kata pilihan raya MPP tak transparen dan tidak mematuhi peraturan (AUKU 1971….), tapi tidak dpt menunjukan dng telitinya macam mana prk itu tak transperan, sehingga tidak mematuhi peraturan. Di sini tidak perlukan mereka mengeluarkan bukti, tapi membuat tuduhan yang berpatutan pun mereka tak mampu..lagipun, dlm peraturan yg sama, pihak pembangkang pun pernah menang PRK
  3. GMUKM selalu mengeluarkan isu isu 'BESAR', utk mengacau emosi..walaupun isu ni semua penting, tapi semuanya tak berguna…contohnya…mereka cakap nak meningkatkan ilmu pengetahuan maha, tetepi sgt blur, tdk mengeluarkan teori dan kaedah yg kukuh , hanya taw buat ni buat itu, langsung tak sedar bhw sendiri pun tak taw dn tak faham mcm mana nak tingkatkan ilmu, suruh org mcm mana percaya? Berkaitan 'mansuhkan AUKU' , maha blh menyuarakan ketidakpushati mereka, ttp kerja sebenar dilakukan oleh Ahli parlimen, ahli politik dan kerajaan…mereka nk berjuang.msalahnya cara perjuangan merek mcm mana? Hanya kutuk, mengadu, membangkng…tapi tak keluarkan solution, mcm mana nak mentadbir?
  4. dlm system demokrasi, suara gol yg lebih besar itu akan berpengaruh-itu kenyataan..oleh itu, GMUKM cakap mereka ''gol yang kecil'' selalu tidak dipedulikan, hanya sesuatu yg reality…mereka cakap mcm tu, seolah-olahnya tengah memainkan emosi dgn 'musuh lama' mereka, langsung tak seiras dgn manifesto dan ideology mereka

7 comments:

Anonymous said...

melampau nih... racist!

Anonymous said...

tak faham

Farid said...

artikel ini sebenarnya, terjemahan daripada artikel yang ditulis oleh perwakilan cina, ccc, dalam bahasa cina, kepada semua MAhasiswa Cina di UKM. Diedarkan dalam bentuk booklet sempena Pilihanraya KAmpus. Isu mereka, semata-mata perkauman...

Menerjah Di alam maya said...

Will You Marry Me?

i'm looking for a man, must be a Malayian, single, married, a divorcee, or in relationship is not a problem, age 27-36, staying in Klang Valley,KL- Malaysia, honest in relationship, loving, in good health, able to communicate, no mental stress, not a drinker, must have a career, no financial problem, independent, no family problem, able to deal with sleeping alone at nite, DON'T WANT HEAVY COMMITMENT IN MARRIAGE..

My name is Emmy 23/f/ Beach Of Melody, Kelantan Malaysia..i'm a student attending college of allied health science for occupational therapy for ministry of health malaysia. staying in Klang Valley, n independent, open-minded, spontaneous,friendly, passionate, loyal, helpful, curious, willing to make sacrifices, romantic, shy, peace-loving, sensitive, communicative, imaginative, in good health, no mental problem, love adventures, no financial problem, no kid, not a divorcee, not a pregnant woman, don't want to commit but i'm taking this marriage for a good reason...

Farid said...

Saudara "Menerjah...", ini provokasi peribadi ni...apa maksud sdara?

Anonymous said...

Saya rasa ini bukan "racist" malah adalah satu KENYATAAN. Lihat sendiri apa yang terjadi dalam UKM sendiri. Ambil contoh makanan. Apabila, mahasiswa cina makan daging khinzir, dia akan ditegur dan dilarang. Namun, apabila mahasiswa makan daging di depan india, tiada orang pernah teringat sensitiviti cina dan india yang tidak makan daging. Lihat lah sahaja menu di cafeteria universiti, makan-makan malam universiti/fakulti/kolej, adakah ada org terfikir perkara sensitif ini? Kedai makanan cina (vegetarian) yang satu-satunya di pusanika pun ditutup dengan alasan yang begitu racist dan tidak munasabah. Jadi, saya tdk hairan CCC mengeluarkan tututan tersebut.

Farid said...

sebab itulah kita perlu sama-sama bersatu berubah...

Kita bukan sahaja perlu ubah cina dan india, malah kita juga perlu ubah pemikiran melayu...

Kita perlu mengutamakan nilai, bukan kepartian, puak dan sebagainya..

Berfikir secara rasional tanpa mengira ras, bulu, dan warna kulit..

Antara Yang Menarik