Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, October 15, 2009

BERSAMA MEMIMPIN PERUBAHAN - bahagian 3, situasi selepas (UKM)

Sepertimana yang telah saya tekankan dalam bahagian sebelum ini, sekali lagi saya tekankan bahawa proses transformasi sepatutnya menjadi proses biasa dalam hal kepimpinan dalam mana-mana organisasi apalagi dalam sesebuah negara yang strukturnya adalah lebih kompleks. Maka situasi di UKM juga tidak lari daripada hakikat dan kenyataan ini.

Sejarah menunjukkan jatuh bangun beberapa kelompok utama yang pernah menerajui PMUKM. Bermula dengan Angkatan Tindakan Mahasiwa, ATMA yang menerajui PMUKM sejak dari awal penubuhannya, 1971. Kemudian bersilih ganti dengan Tindakan Siswa Bersatu, TSB, yang muncul membawa fahaman politik pro-kerajaan pada tahun 1982. Setelah perpecahan dalam ATMA berlaku ekoran kemasukan DSAI ke dalam UMNO, tertubuh pula Islam Penyelamat Ummah, IPU yang juga menempatkan diri mereka dalam sejarah penguasaan PMUKM. Silih pergantian itu terus-menerus berlaku sehingga IPU melalui front Membina Mahasiswa Penggerak Ummah, MAMPU menguasai PMUKM untuk 7 tahun berturut, rekod paling lama selepas kewujudan sistem 2 parti di UKM, selain pernah mencatat keputusan 51-0 untuk menyapu bersih kesemua kerusi di dalam PMUKM.

Setelah mendapati TSB semakin ditolak oleh Mahasiswa, golongan Pro-kerajaan menubuhkan sebuah kumpulan baru yang diberi nama Aspirasi pada tahun 2002. Penubuhan Kelab Aspirasi berlaku serentak di semua kampus di seluruh negara pada ketika itu dalam misi mengembalikan sokongan golongan muda khususnya Mahasiswa terhadap kerajaan.

Isu utama yang dimainkan oleh Mahasiswa dalam Pilhanraya Kampus, PRK kebanyakannya berkisar mengenai hal-hal kebajikan Mahasiswa itu sendiri. Yuran, penempatan di kolej, kemudahan asas, dan penganjuran program merupakan persoalan biasa bagi Mahasiswa dalam menentukan pemimpin yang akan mereka pilih dalam mana-mana pilihanraya.

Namun begitu, jika diperhatikan kebebasan Mahasiswa untuk bergiat secara aktif dalam kegiatan berpersatuan dan kemasyarakatan sudah semakin kecil dan terbatas. Selepas kewujudan AUKU dan perubahan sistem yang berlaku di IPTA, Mahasiswa semakin sukar untuk memilih dan dipilih sebagai pemimpin persatuan, khususnya bagi persatuan yang popular seperti PMUKM, Jawatankuasa Kebajikan Siswa/i Kolej-Kolej, JAKSA, Persatuan Mahasiswa Fakulti, PMF dan beberapa persatuan-persatuan lain yang secara langsung berada di bawah pentadbiran bahagian Hal Ehwal Pelajar, HEP.

Bermula dengan larangan untuk bergerak dalam persatuan yang tidak berdaftar, larangan membuka akaun persatuan pelajar, menggantikan sistem pilhanraya JAKSA kolej kepada pemilihan oleh Pentadbiran Kolej, sehinggalah kepada perubahan sistem PRK yang semakin lesu dan tidak serancak dahulu.

Jika sebelum ini, calon-calon yang bertanding diberi peluang untuk menyampaikan pidato dalam satu majlis yang dinamakan Malam Manifesto, kini bukan sahaja Malam Manifesto dihapuskan malah sempadan dan tatacara berkempen juga disempitkan sehingga menyekat kreativiti Mahasiswa khususnya calon-calon yang bertanding untuk memasarkan diri mereka.

Hal ini menjadi kerugian yang sangat besar kerana Universiti, sebagai pusat melahirkan cendekiawan, sepatutnya menjadi medan terbaik untuk Mahasiswa mengasah bakat kepimpinan dan melatih mereka mengurus dan merancang hala tuju persatuan mereka. Kesannya, Mahasiswa sudah tidak lagi berminat dengan pilihanraya kampus, dan kurang kritikal dalam soal kepimpinan sehingga menyebabkan hal-hal kebajikan mereka sendiri tidak mampu diperjuangkan dengan baik.

Suara-suara Mahasiswa tidak lagi menjadi suara keramat, malah Mahasiwa sendiri tidak mampu memberikan pandangan yang baik terhadap dasar dan sistem yang ada di UKM, apalagi untuk mengambil bahagian dalam soal dasar dan sistem yang ada dalam Negara Malaysia.

""...Kesannya, Mahasiswa sudah tidak lagi berminat dengan pilihanraya kampus, dan kurang kritikal dalam soal kepimpinan sehingga menyebabkan hal-hal kebajikan mereka sendiri tidak mampu diperjuangkan dengan baik.""

Justeru, perubahan yang perlu dilakukan adalah merubah sistem pemikiran Mahasiswa supaya membuka minda Mahasiswa untuk menerima perubahan yang bakal memberikan kesan yang positif terhadap kelangsungan Kepimpinan Negara. Ini kerana Mahasiwa dan seluruh rakyat perlu melihat Mahasiswa sebagai pengganti kepada kepimpinan Negara di semua peringkat baik di dalam bidang politik, ekonomi, pendidikan dan sebagainya.

2 comments:

Anonymous said...

student ni kadang otak lembab..pe yg depan mte tgk elok je,terus terime tnpa mikirkn hl kemudian..buat penat je hntar skolah tinggi2 tapi otak x setinggi skolah dorang..pas nii buat skolah takyah tingkat2 dah,

klik kalau nak tgk bdk2 Umno.. said...

betul tu...
terutamanya student2 UMNO-Aspirasi..
Lembab gila babi, macam siput babi..
siput babi pun tak lembab macam diorang...

Antara Yang Menarik