Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, October 22, 2009

BERSAMA MEMIMPIN PERUBAHAN - bahagian 5, Kuasa Pidato, Piket dan Demonstrasi.

Pidato merupakan perkara pertama yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW ketika diperintahkan oleh Allah Ta'ala untuk berdakwah secara terang-terangan. Baginda mengadakan PIKET di bukit safa yang dihadiri oleh kaum Quraisy yang terdiri daripada kaum kerabat dan sahabat handai Baginda.

Pidato tersebut secara relatifnya menandakan permulaan peperangan Nabi menentang Jahiliyyah. Disebabkan PIKET yang ADHOC itulah, Abu Lahab dikutuk sekeras-kerasnya dalam Al-Quran yang termaktub dalam surah Al-Masad.

Sudah pasti terbayang di fikiran kita bagaimanakah suasana dakwah Nabi Muhammad SAW ketika itu. Sebenarnya, kebijaksanaan dan kepintaran Nabi dalam berpidato dapat diperhatikan apabila Nabi memulakannya dengan soalan yang sangat unik dan menarik.

"Sekiranya aku khabarkan kepada kamu semua, bahawa di belakang bukit ini ada segerombolan tentera yang datang memerangi kamu, adakah kamu mempercayaiku?" tanya Nabi Muhammad kepada sekalian Kaum Quraisy yang hadir.

"Sudah tentu, tidak pernah kami mendengar kata-kata dari lidahmu melainkan yang benar, wahai Muhammad," sahut mereka yang hadir.

Tatkala Nabi menyebut, "sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang mengajak kamu untuk tidak menyembah selainNya dan bahawa Aku adalah pesuruhnya."

Maka Abu Lahab bingkas bangun dan menudingkan jari hinanya ke arah muka Nabi Muhammad, seraya menyumpah, "Celaka engkau wahai Muhammad! Adakah kerana repekan ini engkau kumpulkan kami?"

Nabi Muhammad menyambut sumpahan itu dengan hati yang bercampur baur. Lalu Allah Ta'ala menurunkan wahyu, "Celakalah tangan Abu Lahab(yang menuding itu) dan celakalah. Tidaklah berguna baginya hartanya dan apa yang dia usahakan. Kelak dia akan masuk ke dalam api yang bergelojak (neraka). Dan (begitu pula) isterinya, pembawa kayu bakar (penyebar fitnah). Di lehernya ada tali dari sabut yang dipintal." Al-Masad, 111:1-5.

Di sinilah bermulanya perang Nabi terhadap jahiliyyah dan perang kaum musyrikin terhadap Nabi Muhammad. Bermula dengan pidato inilah yang berjaya menyebarkan kefahaman Islam di kalangan masyarakat.

Seterusnya, mari kita imbas peristiwa pengislaman Umar R.A dan Hamzah R.A. Dua insan ini menjadi tulang belakang dan perisai kepada usaha dakwah Nabi setelah dikurniakan hidayah oleh Allah.

Ketika di rumah seorang sahabat, Umar yang baru sahaja selepas singgah di rumah adiknya datang menemui Nabi. Ramai Sahabat yang pada ketika itu bersedia menghadapi kebengisan Umar kerana ingin mempertahankan nyawa Nabi. Namun, Jaafar Bin Abu Talib dengan tenang berkata, "Biarkan Umar, jika dia inginkan kebaikan kita berikan kebaikan. Jika sebaliknya maka kita akan sentiasa bersedia menghadapinya." Demikian kegerunan lawan terhadap Umar dan keberanian yang ada pada Sahabat di masa-masa kritikal.

Akhirnya Umar menyatakan keislaman beliau di hadapan Nabi. Maka bersoraklah seluruh isi rumah itu sehingga terdangar oleh kaum musyrikin yang sedang berada di Masjidil Haram. Takbir bergema menandakan kesyukuran yang teramat sangat oleh Nabi dan para Sahabat, setelah sekian lamanya mereka berada dalam suasana yang sangat tertekan oleh penindasan dan kezaliman kaum musyrikin Mekah.

Sejurus selepas itu ini kata Umar, "Wahai Nabi, bukankah kita di pihak yang benar?"

Sambil tersenyum Nabi mengganggukkan kepalanya. Umar berkata lagi, "Kalau begitu, kenapa kita perlu bersembunyi dan berada dalam ketakutan?"

Maka berlakulah demonstrasi Keislaman (demonstrasi menyatakan keislaman secara terbuka) oleh Nabi dan para sahabat ketika itu. Dengan penuh keberanian, dua barisan Muslimin berarak menuju ke Baitullah AlHaram untuk menunaikan solat secara terbuka. Satu barisan dipimpin sendiri oleh Umar, manakala satu lagi dipimpin oleh Hamzah yang juga baru memeluk Islam.

Keberanian dan kekuatan ini telah menimbulkan gelombang kesedaran yang sangat kuat. Bermula daripada saat itulah, kaum muslimin sudah tidak lagi gentar untuk menunaikan ibadah secara terbuka dan menyatakan keislaman mereka.

Sejarah membuktikan PIKET dan DEMONSTRASI mempunyai peranan yang sangat luar biasa. Sudah tentu, agenda penerangan seperti inilah yang ditakuti oleh pihak-pihak berkepentingan sambil menuding jari dan menuduh yang bukan-bukan sebagai meniru kembali apa yang dilakukan oleh Abu Lahab.


Kecanggihan dunia moden pada hari ini, sama sekali tidak menghalang kita untuk meneruskan agenda penerangan seperti ini. Cuma apa yang dikesalkan pada masa kini ialah, PIKET dan DEMONSTRASI hanya digunakan untuk menunjukkan perasaan tidak puas hati yang akhirnya dipandang negatif oleh masyarakat. Sebaliknya, agenda PIKET dan DEMONSTRASI perlu digunakan sebagai aktiviti penerangan dan mendidik masyarakat.

Mahasiswa dan sekalian Anak muda juga perlu meneruskan aktiviti seperti ini. Malah kita perlu mengembalikan kegemilangan fungsi PIKET dan DEMONSTRASI dalam menjadi agen penerangan, pendidikan dan pembentukan masyarakat.

5 comments:

ahmad tajuddin abdullah said...

cayalah gua........sape yang pakai kopiah brown tepi pak guard 2?????

Anonymous said...

Join demo ni je laah salah stu cra kte nk sorekn pndapat n kbyakn hasil akn dpt cepat...bg aku join laah demo yg korang rse nak mmbantu kte dan org lain..akhir kte AKU SUKE P DEMO

Panglima Perang Cyber said...

salam...saya seronok datang baca blog saudara..

harap ada masa boleh saya YM borak2 dengan saudara.

Farid Albariti said...

anytime panglima...
albariti1924@yahoo.com

ibnuZul said...

i suggest u to follow tian chua...

Antara Yang Menarik