Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Sunday, June 20, 2010

Perjalanan Menjadi Tetamu Allah - Bahagian 6

Berdekatan dengan kebun kurma tersebut, terdapat sebuah kawasan yang lapang dan kosong. Cuma dipenuhi oleh sisa binaan bangunan. Kawasan tersebut menurut informasi yang diberikan oleh Ustaz Haris merupakan bekas tapak Masjid Dhirar yang dibina oleh Abdullah bin Ubai bapa munafiq Madinah.

“Mengikut informasi, di bukit Uhud inilah terjadinya perang Uhud, di mana ramai para sahabat yang syahid. Sekumpulan pemanah yang terdiri daripada 50 orang sahabat ditugaskan oleh Nabi Muhammad untuk berada di atas bukit dan mengawasinya. Mereka diperintahkan untuk menjaga bukit ini dan tidak meninggalkannya walaupun setelah menang,” Ustaz Haris memulakan bicaranya.

“Perang Uhud merupakan perang kedua yang dialami oleh Nabi dan Para Sahabat. Berpunca daripada perasaan dendam kaum musyrikin di atas kekalahan mereka dalam perang badar. Tentera musyrikin dipimpin oleh Khlid Al-Walid, yang pada ketika it masih belum memeluk Islam. Dinamakan pergunungan Uhud kerana setiap bukit yang ada di sini terbina secara tunggal dan tidak bercantum antara satu sama lain,” ulas Ustaz Haris apabila kami sudah sampai di kawasan meletakkan kereta.

“sebolehnya kita singgah di sini selama 20 minit. Mari sama-sama kita meluangkan masa mengenang sejarah pengorbanan para sahabat. Janganlah kiranya kita terpengaruh dengan harta rampasan perang yang sentiasa cuba mengaburi pandangan,” ujar Ustaz Haris memberikan nasihat. Di sini juga terdapat banyak gerai-gerai dan warga habsyah yang menjual barang-barang. Dengan sehelai kain dihamparkan ke laintai, segala barang-barang jualan ditaburkan untuk menarik minat jemaah yang dating ke pergunungan uhud ini.

Mujurlah, dalam perjalanan menuju ke Bukit Uhud, walaupun cuaca sangat panas dan terik, semua ahli jemaah tidak terpengaruh dengan ghanimah Uhud. Kami teruska perjalanan sehinggalah sampai ke sebuah kawasan berpagar. Di dalam kawasan berpagar itulah dikatakan 70 orang Sahabat Ra disemadikan.

Antara yang gugur ialah Saidina Hamzah, perisai dan singa Allah, diberikan gelaran Saiyidus Syuhada, penghulu orang-orang yang mati syahid. Hamzah mati dicincang oleh tentera musyrik, hati dan jantungnya pula dilapah oleh Hindun yang menyimpan dendam terhadap Hamzah yang telah membunuh suaminya di dalam perang Badar.

Hanzalah juga antara yang syahid dalam peperangan Uhud. Hanzalah yang baru berkahwin dan tidak sempat bermandi junub dimandikan oleh para Malaikat dan disemadikan bersama para sahabat di kaki pergunungan uhud itu.

“Tidak dibenarkan berdoa kepada orang yang telah mati,” lebih kurang begitulah papan tanda yang menghalang para pengunjung bertawasul dengan kubur para syuhada uhud kerana bimbang akan terjejas iman dan juga akidah.

“Salam ke atas mu wahai Saidina Hamzah bapa saudara RasuluLlah, salam ke atasmu wahai penghulu para syuhada, salam ke atasmu wahai singa Allah dan singa RasuluLlah. Salam ke atas mu wahai Abdullah bin Jahsyi, Salam ke atasmu wahai Mus’ab bin Umair, salam ke atas kamu wahai orang-orang yang mati syahid di dalam peperangan uhud, salam ke atas kamu di atas kesabaran kamu menghadapi musuh untuk menegakkan kebenaran Islam, iaitu sebaik-sebaik balasan yang akan kamu terima dari Allah. Ya Allah Ya Tuhanku, gunakanlah pahala amalan mereka yang mereka telah lakukan untuk kesucian agama Islam dan pemeluk-pemeluknya, tinggikanlah pangkat dan darjat mereka dengan kemurahanMu wahai Tuhan yang Amat Pemurah,” Ustaz Azhuri memimpin bacaan doa ketika menziarahi tanah perkuburan syuhada di pergunungan uhud itu.

Perang Uhud merupakan perang yang dahsyat. Begitu sekali dendam dan benci kaum musyrikin kepada kaum muslimin sehingga kesemua mayat dikelar dan dicincang. Telinga, hidung dan kemaluan dipotong-potong dan dicincang-cincang. Sebahagiannya dicucuk dan dibawa pulang untuk menjadi kemegahan dan kebanggan. Anas bin Nadhar RA juga turut syahid dan mayatnya juga dicincang dan dikelar dengan teruk. Mayatnya gagal dikenal pasti sehinggalah adiknya adik perempuannya mengecamnya melalui jari.

RasuluLlah sendiri mengalami kecederaan. Gigi depan RasuluLlah patah, pipinya luka dan kepalanya berdarah.

Sepanjang berada di pergunungan Uhud, kami seolah-olah dapat membayangkan teriakan takbir Nabi Muhammad yang meniup semangat jihad para sahabat. Juga teriakan para sahabat menjerit, “AKU MAHU SYAHID! AKU MAHU SYAHID! AKU MAHU SYAHID!”

Allahu Akbar!

Setelah hamper 20 minit di situ, kami mula melangkah pulang kea rah bas. Akhirya ramai yang tewas dengan harta rampasan perang ketika perjalanan balik ke bas. Saya tidak salahkan mereka kerana cuaca terlalu terik dan panasnya membahang. Ada jemaah yang singgah mendapatkan inai yang terkanl di sini, tidak kurang yang membeli topi ala-ala half-cap untuk berlindung dari panas terik.

“Sabar Farid, Sabar,” pujuk saya di dalam hati.

Kerana kelengahan jemaah yang membeli barang, hamper 40 minit kami di pergunungan uhud.

Mungkin juga jarak berjalan kaki yang agak jauh dari bas, maka perjalanan agak perlahan dan panjang.

Seterusnya kami ke Kilang Percetakan Al-Quran.

Di sinilah dicetak berpuluh-puluh jenis Al-Quran dengan kuantiti pengeluaran yang mencecah puluhan ribu sehari. Pelbagai bentuk, saiz dan warna mashaf dicetak oleh kilang ini.

Wanita tidak dibenarkan masung ke kawasan kilang. Hanya lelaki sahaja yang dibenarkan, dan setiap seorang akan diberikan senashkhah Al-Quran secara percuma. Bagi yang agak muda, akan menerima mashaf dalm saiz yang sederhana, anak-anak kecil akan menerima naskhah Juz ‘Amma, sementara yang “lama” akan menerima nashkhah Al-Quran dengan saiz yang agak besar.

Selain itu, jemaah juga berpeluang membeli naskhah AL-Quran tambahan di galeri di luar kilang tersebut dengan harga yang lebih urah berbanding di pasaran. Di sini juga dijual tafsir dalam pelbagai bahasa termasuk, inggeris, melayu, India, china dan sebagainya.

Jam menunjukkan jam 11.30pg, kami memulakan perjalanan ke destinasi seterusnya, Masjid Qiblatain, masjid di mana berlakunya peristiwa perubahan arah kiblat umat Islam dari Masjid Al-Aqsa ke Kaabah di BaituLLah Al-Haram.

Oleh kerana sudah agak terlewat, kami hanya melewati sahaja masjid berkenaan. Penerangan Ustaz Haris menceritakan bagaimana kedudukan kiblat dan susunan binaan dalam masjid berkenaan. Sukar untuk digambarkan. Namun, untuk mengejar pahala solat berjemaah di Masjid Nabawi, kami meneruskan perjalanan pulang ke hotel.

Dalam perjalanan pulang, suasana menjadi begitu senyap dan sunyi, rupanya para ramai jemaah yang tertidur keletihan. Saya pun memulakan usaha mengikut jejak langkah mereka. :-)

Bersambung….

4 comments:

szi said...

salam..
maaf ust, nk tnye sket..
awat wanita tidak dibenarkan masung ke kawasan kilang?

nway, jeles ngan ust.. moga kami pun bpluang ke sana..amin

dan ust, slamat bjuang di medan peperangan sebenar ^_^

Farid Albariti said...

hmm, soalan ni ana xdpt jawab.. sebab pihak kilang yg tetapkan macam tu.. mungkin kalau lagi sekali ana pegi ana akan tanya pak arab yg jaga kilang tu.. :-)

insyaAllah.. Ameen...

Ahmad Tajuddin said...

aduih..ada je ayat menyentuh kalbu ku dalam entri nih...hahaha....

abg,ana baru habis exam pagi td....ingat nak tumpang rumah abg sementara semester baru...boleh??

Farid Albariti said...

boleh2... kecik ruang tandas, atap ana sediakan... haha.. datang je la.. @ nak ana amik???

Antara Yang Menarik