Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, March 23, 2011

Umrah: Apa yang perlu anda Tahu?

Tentu seronok mendengar / membaca mengenai pengalaman mereka yang pernah menjejakkan kaki ke Tanah Suci untuk melakukan Umrah dan Ziarah. Sudah tentu, ianya akan menjadi lebih seronok sekiranya anda mengalaminya sendiri. Jadi, beberapa perkara yang perlu anda tahu mengenai Umrah ini, saya kongsikan supaya anda mendapat lebih motivasi dan persediaan untuk ke sana.

Keperluan utama untuk mengerjakan Umrah.

Di Masjid Nabawi, Madinah Al-Munawwarah
1. Visa - Untuk mendapatkan visa, terlebih dahulu anda perlu memiliki sebuah Passport Antarabangsa Negara anda sendiri. Sekiranya anda merupakan warganegara Malaysia, maka anda bolehlah memohon untuk mendapatkan Passport di mana-mana pejabat Imegresen yang terdekat. Harga untuk sebuah Passport ialah RM100, sah untuk tempoh 3 Tahun, terdapat 48 muka surat. (Bermakna 48 kali boleh melancong). Untuk ke luar negara, Passport anda mestilah sah untuk tempoh 6 bulan sebelum tarikh anda melancong.

Sebagai contoh, jika anda berhajat ingin menunaikan umrah pada tanggal 9 September 2011, maka Passport anda mestilah mempunyai kekosongan 2 muka surat dan sah sekurang-kurangnya sehingga 10 Mac 2011.

Harga untuk visa ialah RM300 seorang.

2. Dokumen Mahram (bagi wanita) Selain itu, khusus untuk wanita, anda perlu pergi bersama Mahram, atau setidak-tidaknya mendapat kebenaran daripada Mahram anda. Jika tidak, visa tidak akan dikeluarkan. Untuk tujuan ini, dokumen yang boleh membuktikan hubungan pertalian antara anda dan Mahram adalah diperlukan. Jika anda pergi bersama suami, maka sijil nikah diperlukan, atau jika anda pergi bersama anak / ayah/ abang, maka surat beranak diperlukan.

Sekiranya anda tidak pergi bersama Mahram lelaki, anda perlu mempunyai kumpulan Wanita sekurang-kurangnya 5 orang. Pada kebiasaanya, Agensi yang mengendalikan urusan visa akan mengumpulkan sendiri wanita yang tidak mempunyai mahram untuk diletakkan di dalam satu kumpulan.

3. Buku Cucuk. Untuk tujuan keselamatan dan kesihatan, anda perlu terlebih dahulu mendapatkan suntikan meningitis, suntikan khas untuk mendapatkan visa Umrah / Haji. Setiap kali suntikan, bertahan untuk tempoh dua tahun. Akan tetapi, ibu mengandung dan mereka yang mengalami masalah-masalah kesihatan tertentu perlu terlebih dahulu mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil suntikan ini.

4. Tiket Kapal Terbang. Dahulu, umrah tidak begitu popular disebabkan kemudahan pengangkutan yang agak terhad. Maka, datuk-datuk dan opah-opah kita hanya menumpukan kepada ibadah haji, itupan kebiasaannya hanya setahun seumur hidup. Kalau ada yang nak pergi Umrah / Haji, pasti akan diadakan kenduri doa selamat besar-besaran. Tetapi, keadaan sekarang sudah berbeza, anda boleh terbang pada bila-bila masa asalkan ada wang. 

Oleh kerana Mekah dan Madinah terletak di Negara Arab Saudi, maka anda bolehlah mendapatkan mana-mana tiket penerbangan yang boleh membawa anda ke sana. Terdapat beberapa jenis tiket yang boleh anda pertimbangkan:

a. Tiket Penerbangan Terus (Direct Flight): Tiket jenis ini hanya boleh didapati daripada dua syarikat Penerbangan iaitu Malaysia Airline System (MAS) dan juga Saudi Airline (SUV). Harga tiket jenis ini kebiasaanya adalah lebih mahal berbanding tiket biasa, iaitu bermula dari RM1500 (tidak termasuk cukai lapangan terbang bagi setiap perjalanan). Bermakna, untuk pergi balik, hampir RM3500.

b. Tiket Penerbangan Transit (transit Flight). Tiket jenis ini lebih murah dan mudah didapati. Hampir setiap Negara Islam ada menyediakan penerbangan tranist di Negara Masing-masing, termasuk Garuda (Indonesia), Royal Brunei (Brunei), Biman (Bangladesh), PIA (Pakistan), Gulf Air (Bahrain), Yemenia Airway (Yaman), dan banyak lagi. Anda juga boleh menaiki pesawat dari mana-mana Negara asalkan penerbangan itu boleh membawa anda ke Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah, Arab Saudi. Tempoh transit bergantung kepada jadual penerbangan syarikat terbabit. Adakalanya, sekitar 3 hingga 4 jam(paling cepat), ada juga yang memakan masa sehari dan terpaksa bermalam. Untuk transit, anda tidak perlu menjalani proses imegresen, sebaliknya akan terus dibawa ke Meja Pertukaran (transfer desk) atau Transit untuk proses seterusnya.

Pihak Lapangan Terbang akan menyediakan Hotel untuk menginap sekiranya tempoh transit lebih daripada 6 jam, termasuk makanan yang perlu ditanggung oleh penumpang sendiri. Jika anda mengikuti pakej dengan mana-mana agensi, kebiasaanya agensi terbabit akan memasukkan jumlah bayaran tersebut ke dalam harga keseluruhan pakej.

Sepanjang tempoh transit, anda boleh melawat-lawat di negara terbabit, pastikan anda membawa bersama Passport dan ada pegawai atau individu yang boleh dipercayai untuk memandu dan membantu anda.

c. Tiket Penerbangan Sambil Melancong.Tiket jenis ini tidak ada bezanya dengan tiket transit di atas, cuma, tempoh persinggahan adalah lebih lama. Anda boleh menyusun jadual penerbangan anda supaya tempoh anda singgah ke negara terbabit dapat dipanjangkan. Tempoh maksimum untuk transit biasa ialah 24 jam, kecuali masalah teknikal seperti penangguhan penerbangan (Flight Delayed). Jika lebih daripada itu, anda tidak dikira sebagai transit sebaliknya melancong maka perlu menjalani proses imegresen seperti biasa.

Sekadar itu dahulu, untuk siri akan datang, saya akan berkongsi mengenai jadual perjalanan anda di Mekah dan Madinah, juga sedikit mengenai asas hukum-hakam dan fiqah berkaitan dengan Umrah dan Ziarah. Teruskan membaca, jangan segan atau bertanguh untuk meninggalkan komentar atau soalan sekiranya ada...

Labbaika Allahumma Labbaik!!!!



Oleh Mohd Farid Bin Hamlud,
Pembimbing dan Pengurus 
Darul Mubarak Travel and Tours Sdn Bhd,
(cawangan Kuala Lumpur, Selangor)
+6013-6727 827  /  +603-8739 3018.

3 comments:

Anonymous said...

I??m no longer positive where you're [url=http://www.www.saclongchamppascher-fr.eu/sac-en-bandouli%C3%A8re-longchamp-c-7.html]Sac En Bandoulière Longchamp[/url] getting your info, but good topic. Longchamp Pliage Grande Mura [url=http://www.www.saclongchamppascher-fr.eu/sac-longchamp-pliage-1623-c-9.html]Sac Longchamp Pliage[/url] , I must spend a while finding out much more or figuring out more. Thank you for wonderful information I used to be searching for this info for my mission.

Anonymous said...

I'm really impressed together with your [url=http://www.frlongchamp-pascher.eu/bagages--c-11.html]Sac Longchamp Bagages[/url] writing abilities as neatly as with the format to your blog. Sac à Dos Longchamp Pas Cher [url=http://www.frlongchamp-pascher.eu/sac-longchamp-pas-cher-pliage-c-7.html]Sac Longchamp Pas Cher Pliage[/url] , Is that this a paid subject matter or did you customize it your self? Either way stay up the excellent high quality writing, it??s uncommon to see a nice weblog like this one today..

Anonymous said...

Thanks for some other fantastic post [url=http://www.saclongchamppliagefr.eu]sac longchamp[/url] . The place else could anyone get that kind of information in such a perfect manner of writing? longchamp sac pliage [url=http://www.saclongchamppliagefr.eu]longchamp pliage[/url] , I have a presentation next week, and I am at the search for such information.

Antara Yang Menarik