Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Sunday, January 30, 2011

"Keamanan" dalam perjalanan ke Mesir


Bantahan Mesir ialah satu siri tunjuk perasaan, bantahan, dan keingkaran awam yang sedang berlansung di Mesir sejak 25 Januari 2011, dengan para penganjur menggunakan pemberontakan di Tunisia sebagai pembakar semangat orang ramai. Tunjuk perasaan serta rusuhan ini dikatakan berpunca daripada kekejaman polis, undang-undang darurat, pengangguran, keinginan menaikkan gaji minimum, kurangnya perumahan, inflasi makanan, korupsi, kurangnya kebebasan bersuara, dan keaadan hidup susah. Matlamat utama bantahan ini ialah untuk menyingkirkan rejim Presiden Hosni Mubarak yang telah memerintah selama hampir 30 tahun.

Bantahan-bantahan memang sudah sering berlaku di Mesir, namun bantahan kali ini merupakan yang terbesar semenjak 1977, sehingga Kaherah diperihalkan sebagai "sebuah zon perang" oleh seorang wartawan dari akhbar The Guardian. Bantahan ini, buat pertama kalinya disertai oleh sekalian khayalak penduduk tidak mengira latar sosio-ekonomi mereka.

Dan apabila tahap publisiti meningkat, kerajaan Mesir telah meningkat usaha menghadkan capaian Internet. Dan mulai Jumaat 28 Januari, perhubungan Internet dan perkhidmatan telefon bimbit termasuk SMS telah terhenti. 

Sumber wikipedia

Benar, "keamanan" sedang dalam perjalanan, bahkan semakin menghampiri Mesir juga Negara-negara timur tengah yang lain. Seperti biasa, Malaysia yang sedia lembap belum bersedia untuk menerima perubahan apabila hujan di Selatan ternyata menambahkan kelembapan apabila "bantuan" yang ingin dihulurkan oleh Cikgu Mala ditolak oleh rakyat dengan majoriti 3707 undi.

Menyuarakan kebenaran, tidak sehharusnya dilihat sebagai agenda kepentingan pihak tertentu. Ianya bukan hak individu. Bukan juga hobi mana-mana aktivis yang gemar mengalirkan adrenalinanya melalui siri-siri bantahan dan demonstrasi.

Menyuarakan kebenaran lebih dari sekadar itu, kerana ia merupakan TANGGUNGJAWAB!! Bukti pengabdian diri kita apabila yang kita suarakan sebenarnya adalah HAK ALLAH.

Menjadi tugas hamba yang mengaku mencintaiNya, untuk mengabdikan seluruh penghidupan kerana dan ke arahNya, maka jika seruan untuk mengembalikan keamanan di Bumi Malaysia ini, sebenarnya adalah seruan mengembalikan HAK ALLAH kepadaNya.

Semoga langkah kita semakin laju dan berani....

Ya Allah, hapuskan jurang antara kami dengan kebenaran dan keamanan, moga kami kembali menemuiMu dalam Islam dan Iman...

No comments:

Antara Yang Menarik