Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, January 17, 2011

TGNA mencadangkan Pertemuan Antara Tokoh Pelbagai Agama.

Syabas diucapkan kepada YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat atas cadangan beliau ingin mengadakan pertemuan dengan tokoh pelbagai agama. Pertemuan yang dicadangkan itu, susulan daripada ketegangan isu pekerja Muslim yang bekerja di premis-premis arak di Selangor. Terdahulu, YB Ronnie Liu membantah keputusan yang dibuat oleh Majlis Perbandaran Subang Jaya yang melarang umat Islam bekerja di premis-premis arak. (BACA DI SINI)


TGNA dalam kenyataannya kepada pemberita menyatakan bahawa beliau amat bersetuju dengan keputusan MPSJ dan pertemuan antara tokoh pelbagai agama ini bertujuan memberikan gambaran bahawa bukan hanya Agama Islam yang melarang penjualan arak, begitu juga judi dan pergaulan bebas. 

Pertemuan seumpama ini, selain dapat menyelesaikan salah faham terhadap agama, dapat mengukuhkan kembali kefahaman umat Islam khususnya terhadap Cara Hidup Islam, selain memberikan gambaran bahawa nilai-nilai yang dianjurkan oleh Islam adalah nilai-nilai sejagat yang juga diterima oleh semua agama di dunia. Atau dengan kata lain, hanya orang-orang yang tiada agama sahaja yang akan meluluskan lesen perjudian, memberikan lesen untuk premis hiburan, memberikan lesen untuk penjualan arak, lebih-lebih lagi mereka yang ingin mewujudkan hub hiburan di Malaysia. 

Selain itu, usaha ini perlu disambut baik oleh semua pihak kerana ia adalah usaha yang baik dan murni dalam membina jambatan merentasi perbezaan pandangan dan sempadan cara hidup agama masing masing. Sekurang-kurangnya, kita jelas mengenai kondisi rakan-rakan kita dari agama buddha mahupun hindu, dan mereka sendiri akan jelas dan faham kedudukan kita sebagai seorang muslim.

Perbezaan tidak semestinya mendatangkan kekeruhan, setidak-tidaknya kita boleh bersetuju untuk tidak bersetuju, dan "Bagi kamu agama kamu, bagiku agama ku,"

p/s: letih bila memikirkan isu perbezaan dan perbandingan agama ini. Ditambah dengan kekurang-ajaran Kerajaan dalam memahami dan memahamkan rakyat mengenai isu ini, maka kita terus hidup selama 50 tahun merdeka dengan penuh syak dan prasangka. Salah satu bukti kekejaman UMNO-BN.

No comments:

Antara Yang Menarik