Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, January 19, 2011

Like i care!!

Huru-hara yang berlaku di dalam Negara kita yang tercinta ini, sememangnya adalah berpunca daripada tangan-tangan kita sendiri. Saya tertarik dengan surat kiriman pembaca Utusan Malaysia, 18 Januari 2011, oleh Mustaqim Abdul Rahman, di bawah tajuk "Benarkah PAS perjuangkan Islam?".


"PAS menegaskan mereka memperjuangkan Islam. Ideologi mereka ini berjaya menarik ramai orang Islam untuk berasa diri telah menyahut seruan Allah untuk berjihad menegakkan Negara Islam, hudud, mencegah maksiat, arak, zina, judi, hiburan, rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya. Itu asas kepada penyertaan ramai ahli Pas kerana mereka percaya Pas menegakkan kebenaran dan UMNO bertanggungjawab melakukan kemungkaran. Pas sahaja yang benar dan UMNO sahaja yang salah," katanya dalam surat yang disiarkan oleh ruangan Forum Utusan Malaysia.

Berbalik kepada kenyataan di atas, sememangnya segala bentuk kerosakan yang berlaku di dalam dan luar Negara pada ketika ini adalah berpunca daripada tangan-tangan semua manusia, termasuklah saya, ahli-ahli PAS, ahli-ahli UMNO, ahli-ahli Badan Bukan Kerajaan, bahkan mereka yang tidak menjadi ahli sebarang bentuk persatuan sekalipun. Kerana bumi ini telah diamanahkan oleh ALlah kepada sekalian manusia. Oleh itu, kita sama-sama memegang amanah dan tanggungjawab mentadbir dan menguruskan bumi ini.

Kenyataan Mustaqim dibuat sebagai desakan untuk pemimpin tertinggi Pas memberikan respon terhadap tuduhan Ummi Hafilda ke atas Anwar Ibrahim, Azmin Ali dan beberapa pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat yang lain. Azwan Ali sendiri pernah mengeluarkan kenyataan keras terhadap Ummi Hafilda, yang juga merupakan adiknya berikutan tindakan Ummi Hafilda ingin memfailkan saman, sambil merujuk tindakan tersebut sebagai "memalukan".

Belum pun rakyat diberikan peluang untuk menilai, saudara kandungnya sendiri sudah mengeluarkan kenyataan yang sedemikan rupa. Siapalah saya untuk menghakimi kenyataan tersebut, tetapi saya yakin, Azwan Ali punya alasan yang konkrit untuk mengeluarkan kenyataan tersebut.

Mempersoalkan perjuangan Pas untuk menegakkan Islam, mungkin baik sebagai koreksi kepada saya sebagai ahli Pas, juga kepada Pemimpin-pemimpin Pas kesemuanya. Sebagai seorang Muslim, setiap kata-kata itu boleh diterima atau ditolak melainkan kata-kata Allah Ta'ala dan Rasul SAW. Maka, kata-kata sebegini, walaupun picisan, adalah boleh diterima kerana sama sekali tidak bertentangan dengan kata-kata Allah dan Rasul.

Cuma sedikit fakta yang perlu difahami dan diselidiki oleh Sdra Mustaqim juga semua rakyat Malaysia yang masih "jauh" dari jalan kebenaran, ialah UMNO-BN sebenarnya telah memerintah Negara Melayu Malaysia ini sejak 1957, bahkan mungkin lebih awal daripada itu ketika mereka memenangi Pilihanraya Persekutuan Tanah Melayu pada 1955. Sejak dari tempoh kemerdekaan, segala dasar, polisi dan urustadbir negara ini diuruskan sepenuhnya oleh UMNO-BN, pada awalnya dikenali sebagai Parti Perikatan.

Kita diajar dalam sejarah, juga kajian tempatan mengenai proses membuat dan melaksanakan sesuatu keputusan di Malaysia ini mestilah melalui Parlimen ataupun DUN bagi negeri-negeri.Maka logik akal membenarkan bahawa UMNO-BN telah menjadi pintu masuk kepada segala karut-marut yang berlaku di Malaysia ini, termasuk judi, zina, hiburan, rasuah dan lain-lain. Mereka telah memimpin Negara sekian lama, mustahil mereka tidak mempunyai formula untuk mengatasi masalah ini. Kenapa perlu menyalahkan PAS, setelah kalian memegang amanah untuk tempoh yang cukup lama?

Bagi saya, cukuplah dengan politik-politik yang mengarut ini. Kita kembali kepada misi utama kita untuk mentadbir dan menguruskan negara yang kita cintai ini sebaiknya. Sekiranya perlu, saya mencadangkan Sdra Mustaqim mengajak rakan-rakan untuk membuat lawatan ke Negeri Kelantan, juga negeri-negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat untuk melihat sendiri, bagaimana urustadbir yang berkesan.

BUKU JINGGA yang ingin dilaksanakan di peringkat Persekutuan sebenarnya, sudah lama dilaksanakan di peringkat Negeri. Saya tak peduli kalau UMNO-BN juga pengikut0pengikut mereka yang setia masih dengan kesombongan dan keangkuhan mereka. Saya berdoa agar saya, kita dan mereka diberikan petunjuk oleh Allah Ta'ala supaya segala pandangan dan fikiran kita, hanyalah keranaNya.

Tahun ini, tahun perubahan, kerana dan ke arahNya...



2 comments:

Siti SArah Ahmad Rusli said...

menteri penerangan in future..terbaiklah!!

Ahmad Tajuddin said...

perghhh,terbaik!!
yes,i'm care n i'm OK....

Antara Yang Menarik