Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, January 7, 2011

Agama dalam bonet kereta.

Menarik KelantanTV, menyiarkan ceramah agama dengan kupasan-kupasan isu-isu semasa yang disampaikan oleh Pimpinan Kerajaan Negeri. Baru ni, dengar ceramah Yb Dato' Mohd Amar Nik Abdullah. Antara yang disebut, mempertikaikan rungutan yang dibuat oleh UMNO melalui medianya, terhadap perbuatan YB Pakatan Rakyat yang membuat SenamRobik di kawasan tempat letak kereta berhampiran sebuah masjid. 


Beliau mengulas, inilah jahiliyyah. Kerana agama diletakkan di dalam bonet kereta. Menggunakan agama hanya ketika perlu dan mahu. Bila tiada kepentingan, maka agama disimpan kembali ke dalam bonet kereta. Beliau sendiri mengakui, sekiranya beliau berada di  tempat kejadian, beliau sendiri akan membuat teguran. Tetapi, padan dengan status YB tersebut yang bukan beragama Islam, maka teguran tetap perlu diberikan.

Namun, yang peliknya ialah, kenapa media dan UMNO sendiri sehingga ke hari ini, tidak berani membuat teguran kepada sesetengah pemimpin UMNO yang tidak berakhlak. Bersalaman dengan yang bukan muhrim sehingga berlaga pipi. Usah cerita bab aurat, dari dahulu sehingga sekarang begitulah keadaan aurat mereka.Semoga Allah memberi hidayah kepada kita dan mereka.

Begitu juga halnya dengan kenaikan harga minyak. Betul, harga minyak di pasaran dunia telah meningkat dan mencapai harga yang tertinggi. Namun, sebagai negara pengeluar minyak kita tidak sepatutnya terjejas kerana kita adalah pengeluar minyak dan minyak sentiasa cukup di negara kita. Aneh, kerana kita terlalu mengikut telunjuk barat khususnya Amerika. Tambahan pula, rakyat dibiarkan menanggung kesan akibat daripada kenaikan harga minyak, sedangkan kerajaan perlu mempertimbangkan untuk mengurangkan "kemewahan" sesetengah pemimpin yang kerap membazirkan duit rakyat dan juga mengalihkan subsidi yang diberikan kepada syarikat-syarikat tertentu dan mengutamakan pemberian subsidi kepada rakyat.

Bila berlakunya kemerosotan ekonomi, kerajaan dilihat melebihkan syarikat dan agensi sedang rakyat dibiarkan menanggung kesannya. Rakyat diajar untuk berjimat, sedang isternya sendiri membazir tidak tahu hala. Inilah antara bentuk jahiliyyah yang perlu ditangani. 

Syabas diucapkan kepada Kerajaan Negeri Kelantan atas inisiatif penerangan yang cukup menarik dan berkesan. Memang, maklumat adalah kunci penting kepada perubahan, dan maklumat juga yang akan memastikan perubahan itu bertahan untuk tempoh yang lama.


3 comments:

Huda Afiqah Hashim said...

Salam kembara.

Heheh~

Suka p0sting nie~ Serasa kalau ada pengaruh dan kuasa... mahunya dicili-cilikan mulut diaorang biar berkepul-kepul asap kuar kot telinga.

Salam Juang.

Farid Albariti said...

Jangankan cili, letak bara api pun belum tentu ditutupkan mulut...

Apapun, tkasih.. Salam Juang Kembali!!

Huda Afiqah Hashim said...

Tak kesah~ tutup ke tak, bukan matlamatnya. Yang penting~ penangan tu...

Heheh~ sama2.
Hmm... mula terasa untuk menulis kembali.

Salan Jihad. :)

Antara Yang Menarik